Followers

8.9.08

Krisis Air di Rumah Kami

Assalamualaikum semua netters dan bloggers.

Catatan kali ini sekadar nak melepaskan sedikit tekanan yang diakibatkan oleh masalah yang tersebut di atas.

Hari ini nak mandi pagi tadi terpaksa menunggu agak lama sebab aliran air yang keluar dari paip di bilik mandi tersangatlah kecil Lebih halus dari jari kelingking KChik. Nak menanak nasi, terpaksa ambil air dari bilik mandi untuk basuh beras sebab pili di singki dah takde air. Nak basuh kain, tak jadi bila ingat pasal air. Kena jimat sikit untuk kegunaan yang wajib-wajib dulu. Nasib baik nak ambil wuduk masih lagi boleh.

Sampai bila agaknya tangki air tu akan dibaiki?

Sebenarnya ujian berkaitan air ni telah bermula sejak minggu lepas lagi. Mula-mula tekanan air jadi perlahan menyebabkan KChik tak boleh menggunakan 3 paip dalam rumah serentak. Kalau singki di dapur dibuka, air dalam bilik mandi dan tandas akan mengecil ban begitulah sebaliknya. Cik Abe dah cek meter air kat depan rumah, air masuk elok je mengalir terus ke tangki. Dia pergi cek tangki, air banyak lagi, hmmm pelik juga. Bil air pun bayar tiap-tiap bulan. Apalah yang tak kena?

Sehari ke sehari air makin tak ada. Terpaksa menadah air dalam semua bekas air yang ada. Macam kita tengok dalam suratkhabar gambar orang di tempat kemarau. Sebenarnya kat kampung ni orang lain takde masalah air pun. Maknanya hanya kami je yang bermasalah. Cik Abe dah carikan orang untuk memeriksa dan membaiki mana yang patut tapi bila dia datang, cek punya cek, dia kata dia tak boleh baiki sebab tak cukup alat. Alamak! Macamana ni? Dugaan sungguh di bulan Ramadhan ni. Takdelah mengeluh ke ape, cuma barulah kami dapat rasai perasaan orang-orang yang keputusan air. Orang di Afrika mahupun di Malaysia ni yang tak dapat bekalan air. Tentu mereka kesusahan.

Nak masak susah, nak membasuh susah, nak mandi susah (ada yang tak mandi pergi keje, mandi kat ofis), nak buang air pun susah sedangkan kita akan terseksa kalau tak buang air dan kalau terbuang air macamana nak cuci dan kita perlu suci dari najis untuk menunaikan ibadah wajib! Astaghfirullah... moga-moga ujian ini tidak menjadikan KChik dan Cik Abe orang-orang yang kurang sabar pula. Banyak alternatif lain, rumah kakak dekat saja, rumah Ummi pun dekat juga. Tapi alangkah baiknya kalau masalah tangki kami tu dapat diselesaikan dengan segera.

Moga-moga Cik Abe dapat cari tukang yang cukup alat hari ni. Kesian dia, lewat dia mandi untuk solat Subuh tadi. "Sabar Bang, ujian ini hanya sementara..."

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails