Followers

7.1.12

Seminar Kuasai Potensi Diri (SKPD) Transformasi Hidup 2012

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar kalian semua? Kakchik doakan iman kita semua masih di tahap yang tinggi dan kesihatan juga di tahap yang baik. Malam ni kakchik agak kurang sihat, mungkin terjangkit demam selsema dari Adelia yang hampir setiap hari kakchik peluk-cium hehehe. Cik abe juga selsema yang masih bersisa selepas keluar dari hospital. Apapun, syukur alhamdulillah kerana masih punya kemampuan untuk menulis.

Rancangan kakchik untuk menulis entri ni malam tadi ataupun siang tadi tapi bila kondisi badan kurang stabil, kakchik jadi kurang bermaya untuk memulakan penulisan. Malam ni selepas mengambil ubat, dan badan agak kebah, kakchik rasa baiklah kakchik buat komentar sikit sebelum cerita ini menjadi basi. Orang lain mungkin sudah ramai yang buat komentar tapi ini ialah komentar peribadi hasil dari pengalaman kakchik sendiri.

Kita kaya dan berjaya!

Itulah tagline yang selalu disebut oleh Dr. Azizan Osman (DAO) di dalam setiap program beliau yang telah kakchik sertai. Bermula dengan Seminar Marketing Power (SMP) di KTC pada 21 Okt 2011 kemudian ke Advance Marketing Power (AMP) di Wisma MCA dari 28 - 30 Okt 2011 dan semalam di Seminar Kuasai Potensi Diri (SKPD) 2012, kakchik selalu mendengar tagline tersebut. Betul kata DAO, bila selalu disebut ia akan terpahat di minda.

Sumber: www.skpd2012.com

Memang betul apa yang DAO kata, fikirkan yang positif barulah kita akan sentiasa menjadi orang yang positif. Jika kita mahu berjaya, kita selalu fokuskan minda kita kepada perkara-perkara yang berjaya. Kalau kita selalu fokuskan minda kepada perkara negatif, misalnya otak kita selalu fikir, "janganlah aku jadi miskin" ia sebenarnya satu peruntuh semangat yang mana kita melazimkan perkataan miskin di dalam minda kita. Kita mesti menjadi kaya kerana kaya ialah sebahagian dari Islam. Jika tidak, bagaimana Islam boleh menganjurkan umatnya agar berzakat? Siapakah yang wajib membayar zakat kalau bukan orang kaya kan?

Baiklah, sebelum kakchik pergi jauh, kakchik nak kongsikan 2 dari 10 Prinsip Kejayaan yang telah dikongsikan oleh DAO dalam Seminar Kuasai Potensi Diri (SKPD) di Hotel Grand Riverview, KB, semalam. Jom kita tengok dan refresh sama-sama. Nak kongsikan semua tapi kakchik rasa tak kemampuan nak menulis sekaligus dalam entri ini. InsyaAllah kakchik akan cuba kongsikan lagi dalam entri akan datang.

1. The Power of GRATITUDE (Kuasa Bersyukur)

Dalam surah Fathir ayat 3 Allah berfirman:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْ كُرُوْا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللهِ يَرْزُقُكُمْ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ

لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُوْنَ

Ertinya:

Hai Manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezki kepada kamu dari langit dan bumi ? tidak ada Tuhan selain dia; Maka Mengapakah kamu berpaling (dari ketauhidan)?


Tiga dimensi Syukur

Syukur boleh dikatakan sempurna apabila telah memenuhi 3 kriteria, iaitu:

1. Mengetahui semua nikmat yang Allah berikan, seperti nikmat Iman, Islam dan ketaatan dalam menjalankan perintah-Nya sehingga benar-benar menjadikan Allah sebagai pelindung dan senantiasa hadir dalam hatinya, dengan meyakini bahawa kesuksesan dan segala bentuk kemewahan semua berasal dari Allah, kita hanya diberi pinjaman sementara di dunia.

2. Mengungkapkan rasa syukurnya dalam bentuk puji-pujian seperti alhamdulillah, asy-Syukrulillah atau ucapan lainnya yang mempunyai erti yang sama.

3. Nikmat Allah yang ada, bukan untuk dirasakan sendiri melainkan untuk berkongsi dengan orang lain, seperti sedekah, infaq dan menolong fakir miskin, itu semua kita lakukan supaya kita selamat dari ujian dan amanah yang kita hadapi di dunia sehingga kelak harta, takhta dan kekayaan kita menjadi penolong pada hari perhitungan amal di yaum mahsyar nanti.

Hakikatnya, sebagai seorang Islam yang mahu menjadi kaya dan berjaya perlulah memahami konsep bersyukur dalam segenap aspek kehidupan. Kata DAO, "Sihat pun syukur, sakit pun syukur, senang pun syukur, susah pun syukur ...". Untuk memahami konsep ini kita memerlukan Ilmu, Mentor dan Sistem agar kita dapat mencapai matlamat kejayaan yang kita impikan.

Para peserta selepas sesi pemanasan badan.
Penuh satu dewan hinggakan ramai yang terpaksa duduk atas lantai.


2. The Power of GIVING/RECIPROCAL (Kuasa Memberi)

Hidup adalah untuk memberi sebanyak-banyak, kata Pengetua sekolah di dalam filem penuh pengajaran, Laskar Pelangi. Bahkan memang benar, kita sebagai seorang Islam yang dilantik sebagai Khalifah Allah di mukabumi mestilah sentiasa suka memberi. Pernah dengar kan, "Sharing Is Caring"? Itulah yang telah sebati dengan kita semua dalam dunia media sosial. Dalam konsep dakwah pula, "Sampaikanlah ilmu walaupun dengan sepotong ayat." Semuanya membawa maksud yang sama iaitu, untuk maju jaya dalam hidup di dunia dan akhirat, kita mestilah suka memberi.

The more you give, the more you get.

Satu lagi tagline yang sering diwar-warkan oleh DAO. Makin banyak kita berkongsi ilmu, makin banyak kita berkongsi kemahiran, ilmu dan kemahiran kita akan makin bertambah. Ini ialah ajaran Islam. Konsep memberi ini kakchik rasa berkait rapat dengan konsep bersedekah. Mari kita tengok beberapa ayat Al-Qur'an dan Hadis yang menyebut tentang sedekah.

Tidak akan pernah berkurang harta yang disedekahkan kecuali ia bertambah... bertambah... bertambah (HR.At-tirmidzi) 


Siapa yang memberi pinjaman kepada Allah dengan pinjaman yang baik, maka Allah akan melipatgandakan balasannya dan baginya pahala yg mulia
(QS. Al-hadiid 57:58) 


Janganlah kamu takut kepada kemiskinan karena membelanjakan harta di jalan Allah
(QS.Al-Baqarah 2:245) 


Kamu tidak akan memperoleh kebajikan (yang sempurna) sehingga kamu menafkahkan (hartamu) pada jalan Allah. Maka di antara kamu ada yang kikir dan siapa yang kikir sesungguhnya dia hanyalah kikir terhadap diri sendiri. Dan Allah lah yang Maha Kaya sedangkan kamu orang-orang yang membutuhkan Nya
(QS.Muhammad :38) 


Dan Allah senantiasa memberi pertolongan kepada hambanya selama ia menolong saudaranya 
(HR.Muslim) 

Perbanyaklah SEDEKAH, kerana di dalamnya terdapat KHASIAT :
- Menyembuhkan berbagai penyakit.
- Menjauhkan dari segala macam kesulitan & masalah.
- Diselamatkan dari segala keburukan.
- Menenangkan hati dan jiwa.
- Melapangkan rezeki.


Jelas sekali, makin banyak kita memberi makin banyak Allah berikan kepada kita. Untung sangat-sangat. Tak rugi langsung. Dan... DAO kata, untuk memberi (mungkin wang atau harta) jangan tunggu kita kaya, mulakan sekarang, semasa kita belum kaya, semasa kita sedang menuju impian kita. Kalau kita tak mulakan sekarang, kemungkinan besar, bila kita kaya nanti, kita makin susah untuk memberi. Kakchik setuju.

Itulah 2 dari 10 kuasa kejayaan yang perlu kita ada dalam kita menuju impian kejayaan kita. InsyaAllah masih ada 8 dan kakchik akan kongsikan dengan kalian dalam entri-entri akan datang. Kena ingatlah, makin banyak yang kita beri, makin banyak yang kita dapat. Semoga apa yang kakchik kongsikan ada manfaat untuk kita bersama. Marilah kita sama-sama menuju kejayaan. 

Hayya Alal Falah!

Mari menuju kejayaan. Setiap hari kita mendengarnya dalam seruan azan dan pernahkah kita bertanya pada diri, adakah hidup kita setiap hari ini menuju kejayaan sebagaimana yang diseru dalam azan? Fikir-fikirkanlah.



Rujukan:

2 comments:

  1. x sabar nak g kursus dia pada 29hb Jan 2012 nanti

    ReplyDelete
  2. 29 Jan tu SKPD kat Penang kan Zuraida? Selamat berkursus ya. Pasti meninggalkan kesan mendalam.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails