Followers

15.1.12

Nasi Kerabu O.... Nasi Kerabu

BISMILLAH.

Dalam keluarga kakchik, Nasi Kerabu ialah makanan paling digemari oleh setiap ahli keluarga. Ayah, Ummi, abanng-abang, kakak-kakak, adik-adik bahkan anak-anak saudara, semuanya sukakan Nasi Kerabu. Kalau orang lain mungkin sekali seminggu tu padanlah... tapi kami, kalau setiap hari pun tak apa. 

Hidangan Nasi Kerabu Kuning untuk suami.
Kakchik punya takde taugeh.

Sarapan nasi kerabu, makan tengahari nasi kerabu dan makan malam pun nasi kerabu. Takde yang akan komplen. Alhamdulillah... senang hati Ummi kakchik bila dia buat Nasi Kerabu, satu keluarga makan dengan bersemangat. Tak percaya, kenalah tanya kami adik-beradik.

Abang-abang kakchik kalau balik bercuti ke kampung, hidangan wajib yang Ummi sediakan untuk mereka ialah Nasi Kerabu. Abang Long yang menjaga diet pun pasti makan bertambah menggunakan pinggan besar yang leper tu. Bukan saja Abang Long, malah Along dan anak-anak juga berselera makan Nasi Kerabu.

Sebab itulah Ummi cukup suka sediakan Nasi Kerabu ni bila mereka balik.

Nasi Kerabu yang Ummi buat memang sedap. Satu masa dulu kakchik pernah bawa kawan-kawan luar Kelantan datang bercuti di rumah dan kami hidangkan Nasi Kerabu. Salah seorang kawan baik kakchik ialah orang Besut, bila dia tengok hidangan di hadapan terus dia kata, "Beradong sungguh Nasi Kerabu Mokcik." 

Faham ke? Hehehe...

Maksud dia lebih kurang beginilah... "Nasi Kerabu Makcik ni sangatlah serba lengkap."

Ini pula Nasi Kerabu Hitam yang kami makan pada 3 Jan lepas.

Tapi, bukanlah setiap kali Ummi buat Nasi Kerabu bahan-bahannya serba lengkap, ada masanya ada juga yang tak ada misalnya Ikan Goreng Celup Tepung atau Keropok. Tapi, bila dah suka, asalkan ada makanan yang utama, ianya sudah amat mencukupi buat kami.

Malam tadi kami makan Nasi Kerabu lagi. Kali ni Nasi Kerabu Kuning. Alhamdulillah.... memang sedap. Cukup segala rempah-ratusnya dan... pedas. Bila pedas, itulah yang ngam makan Nasi Kerabu ni. Pagi ni, insyaAllah kakchik nak sarapan pun dengan Nasi Kerabu juga. Ummi sediakan bahan-bahan dalam kuantiti yang banyak sebab dia tahu kegemaran anak-anaknya.

Terima kasih banyak Ummi.... Ummi yang sentiasa suka membantu kami yang sibuk bekerja. Semoga Allah kurniakan Ummi kesihatan yang baik dan stabil setiap masa. Kakchik kena ambil kesempatan belajar buat Nasi Kerabu dengan Ummi. Basic tu kakchik taulah tapi nak kena buat banyak kali barulah mahir kan?

Baiklah, cukuplah dulu cerita pasal Nasi Kerabu. Nak pergi sarapan dulu sebab setengah jam lagi nak pergi kerja. InsyaAllah jika ada masa terluang kita jumpa lagi di alam maya ini. 

Wassalam.

6 comments:

  1. udah le perut tgh lapar ni, tgk gambar nasi kerabu rasa nak ngap aje, sedap, sedap!!!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum k.Chik, rindu nak makan nasi kerabu!

    ReplyDelete
  3. Salam kak cik,
    niza pun suke nasi kerabu, lg2 klu ade daging bakar dan solok lada..hehe

    ReplyDelete
  4. Salam Ukhuwah Fillah KakChik,
    Hope to share banyak ilmu bersama2 :)...

    p/s: Kejap lg nk pi barik n.kerabu, gara2 terkesan ngn pic kakchik ni la.hehe

    ReplyDelete
  5. salam kak chik ku
    lama saya tak ziarah, kalau ziarah pun, jd stalker saja...
    kenapa dah bau budu ni?eemm sy juge gemarkan nasi kerabu, tapi kalau saya beli, mesti sy request budu lebih tapi samba nyior tok se..penjual tu mesti akan bagi reaksi pelik juga...salam sayang buat kak chik

    ReplyDelete
  6. salam perkenalan,

    telan air liur shila tgk nasib kerabu nih..kami sekeluarga org pasir puteh tapi merantau ke kuantan mencari rezeki...rindunya nasi kerabu asli (Kelantan).......kat sini pun ada tapi tak berapa sgt..

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails