Followers

4.1.12

IMPIAN 2012

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Salam kenalah kepada para follower baru. Terima aksih banyak kerana kalian berminat untuk mengikuti perkembangan di blog keluargaku Sayang ni. Semoga kita sama-sama mendapat manfaat daripada setiap entri yang kakchik mampu kongsikan. Amin.

Baru sebentar kakchik membaca status update di page Alumni & Bakal Alumni Program Dr Azizan Osman di facebook dan status Tips4Sukses itu telah membuatkan kakchik mengambil tindakan untuk menuliskan Impian 2012 kakchik di sini. Ianya sebagai motivasi peribadi dan mungkin boleh membuatkan para pembaca juga teruja untuk mencontohi.

Tips4Sukses: Impian hanya menjadi matlamat setelah ditulis dan diletakkan dateline! Jgn takut utk tuliskan ia, walaupun suara budak kecil dalam diri kita & org keliling kita akan ada cuba utk "merendah-rendahkan"nya! Di situlah KUASA anda diperlukan! KUASA BERTINDAK! -DAO-

Baiklah. Kakchik nak sahut cabaran DAO ni. Kita kena belajar dari orang yang telah berjaya dan DAO ialah seorang pakar morivasi pemasaran yang berjaya, beliau juga Mentor Kejayaan bagi kakchik. Apa salahnya kakchik dengar cakap beliau dalam hal ini kan? Bukannya salah apa-apa, lagipun cabaran ini boleh diaplikasikan dalam pelbagai matlamat hidup agar sukses.

Sumber: latifalshamsi.com

Ya, memang selalu sangat dengar suara-suara sumbang yang boleh membuatkan kakchik lemah semangat sama ada suara-suara dari orang sekeliling atau suara 'budak kecik' dari dalam diri kakchik. Takpe... kakchik punya keyakinan diri dan kakchik akan pastikan IMPIAN kakchik akan tercapai. Dalam menggapai impian, risiko ada banyak. Situasi pun banyak tapi sebagai seorang 'pejuang' kakchik punya Allah yang akan sentiasa membantu. Kakchik yakin tu.

Baiklah, tak perlu banyak cakap, kakchik nak senaraikan IMPIAN 2012 yang telahpun bermula sejak Muharram 1433Hijrah sebulan yang lalu. Maknanya impian ini telah pun bermula prosesnya.

1. Membeli Kereta Baru

Sekarang ni kakchik menggunakan kereta Perodua Kenari tapi sejak 2 minggu lepas kakchik dan suami telah berpakat untuk meningkatkan taraf kereta kami kepada Perodua Alza. Masa mula-mula pakai kereta iaitu 2001, kakchik membeli Perodua Kancil kemudian menukarnya kepada Kenari dalam tahun 2007. Kalau pada mulanya kakchik membeli kereta bertujuan untuk memudahkan kakchik berulang-alik ke pejabat tapi 'gradually' fungsi kereta telah bertambah iaitu sebagai alat memudahkan kakchik ke program-program agama, ke program-program kemasyarakatan dan kebajikan, membawa keluarga dan kawan-kawan yang perlukan bantuan kenderaan, dan sebagainya dengan harapan kereta ini boleh menjadi 'saksi' kakchik di akhirat nanti. 


Apabila kakchik mula berniaga buku, kereta menjadi alat pengangkutan membaca kotak-kotak buku ke pelbagai lokasi untuk mempromosikan amalan membaca kepada masyarakat setempat. Bonet Kancil makin tidak muat, maka setelah difikir-fikir, bonet Kenari lebih luas dan mampu memuatkan muatan yang lebih banyak bukan sekadar kotak bahkan rak buku, meja lipat, kerusi dan sebagainya. Kakchik bukan tak suka kereta yang cantik tapi kakchik membeli kereta kerana keperluan dan bersesuaian dengan bajet.

Toyota Fortuner idaman kalbu.

Kini, walaupun masih berdua, perniagaan kakchik makin memerlukan ruang dan untuk pergerakan yang lebih tuntas serta imej yang lebih bagus, kakchik menukar kereta kepada Alza. Ini impian jangkapendek kerana kakchik juga punya impian lebih besar untuk kenderaan bisnes/peribadi iaitu Toyota Fortuner. InsyaAllah 2012 kami berdua akan berusaha dengan 'smart' dan terancang agar impian ini akan dapat dicapai dengan membanggakan. InsyaAllah.

2. Membuka Butik Abaya

Sebagaimana sebahagian dari kalian tahu, kakchik menjalankan dua bisnes iaitu buku dan abaya. Kedua-duanya kini dijalankan secara 'online'. Bisnes buku kakchik selepas 7 tahun dijalankan di kedai nyata akhirnya terpaksa kembali fokus kepada jualan 'online' kerana beberapa sebab yang kakchik maklum. Kakchik belum punya kekuatan untuk berkongsi dengan kalian mengenainya. Jangan risau, bisnes buku kakchik masih berjalan seperti biasa cuma kini tiada lagi kedai yang boleh dikunjungi melainkan melalui kedai maya. 

'Home boutique' kakchik.

Ops, maaf. Subtopik ni nak cerita tentang impian kakchik yang kedua iaitu membuka sebuah butik abaya. Selepas 2 tahun dan masih lagi menjalankan bisnes abaya secara 'online' kakchik makin memikirkan untuk merealisasikan impian kakchik agar menjadi butik nyata yang mempunyai premis untuk kemudahan pelanggan berkunjung. Buat masa ini butik abaya kakchik ialah 'home boutique' yang diusahakan secara separuh masa sahaja kerana kakchik masih lagi 'makan gaji' di Perpustakaan Dar Nur al-Zahra'. 

Dalam fikiran kakchik dan telah dicatatkan dalam buku perancangan, sudah ada lokasinya, rekabentuk dalamannya, 'layout'nya, papantandanya, 'presentation'nya kepada masyarakat, matlamat utamanya, pendekatannya... semua telah ada kecuali satu saja yang tidak ada iaitu MODAL kewangan. Modal selain itu insyaAllah kakchik sudah ada. Kakchik ingin sekali mendapatkan bantuan DAO dalam memastikan impian ini menjadi kenyataan. Moga-moga DAO sudi membantu.

3. Melunaskan Hutang Yang Ada

Hutang wajib dibayar maka kakchik akan usahakan sebaik-baiknya untuk membayar segala hutang 2011 yang masih ada dengan sesiapa saja yang telah kakchik catatkan dalam buku hutang. Perkara hutang ni memang satu gangguan kepada hidup tapi bila mampu dibayar walaupun sedikit demi sedikit, terasa ringan kehidupan. Kakchik tidak pernah lupa untuk mencatatkan hutang tapi kakchik ada kelemahan iaitu terlupa untuk mencatatkan berapa jumlah yang telah dibayar dan kepada siapa. Dengan itu, sepanjang minggu ini kakchik berusaha untuk mengemaskini rekod-rekod hutang yang ada agar proses melunaskannya lebih kemas dan teliti. Apa yang penting, orang yang memberi hutang gembira kerana mendapat kembali hak mereka.

4. Menyiapkan Susun Atur Perpustakaan Mini Di Rumah

Alasan 'sibuk' memang mudah untuk diberikan bila ada yang bertanya, bila nak siap perpustakaan kat tingkat atas tu? Sebahagian rak buku dan kotak-kotak buku masih lagi bersusun di tingkat bawah dan di depan pintu rumah hinggakan sesiapa saja yang berkunjung akan terasa betapa sempitnya rumah kami walhal jika semuanya berjaya dipindahkan ke bilik yang dikhususkan, maka luaslah sedikit ruang 'porch' dan ruang tamu kami.

Kakchik terfikir untuk menggajikan pekerja sementara yang boleh datang pada hari Khamis atau Jumaat untuk membantu kakchik mengalihkan kesemua rak dan kotak-kotak tersebut ke tingkat atas. Akan dilakukan juga jika tiada tenaga lelaki yang mampu melakukannya. Nak harapkan cik abe seorang tak boleh, dia bukan sihat sangat. Untuk menyusun buku itu tak jadi hal, kakchik boleh buat sendiri lagipun kakchik lebih tahu bagaimana kaedahnya. Apapun, tahun ini Perpustakaan Mini kami akan siap.

5. Melakukan Ibadah Umrah

Bulan Jun - Jul rasanya sempat kami buat persediaan untuk menunaikan umrah. Kakchik tengok dalam pakej umrah yang ditawarkan oleh Al Quds Travel yang berharga RM5990 tu ada pakej untuk tarikh 28 Jun - 11 Jul, amat berminat dengan pakej ini. Untuk impian ini menjadi kenyataan, sudah tentu kakchik perlukan bantuan suami dan juga dana yang cukup malah mesti lebih dari bajet yang diperlukan. Sudah lama kakchik berharap untuk ke Tanah Suci kerana kakchik ada beberapa hajat yang ingin dilakukan di sana. Moga-moga kami berdua adalah insan terpilih yang akan dipanggil ke Rumah Allah tahun ini.

Masih banyak impian kakchik untuk tahun ini tapi dalam entri ini cukuplah dulu sekadar 5. Kakchik ada senarai lain yang kakchik buat dan akan tampal di depan meja kerja kakchik. InsyaAllah setiap hari kakchik akan lihat agar kakchik tidak lupa akan cita-cita kakchik. Apa guna menulis impian malah kongsikan pula dengan para pembaca sedangkan satu apa pun tidak berjaya dicapai. Tahun 1433 Hijrah ini atau jika nak ikut tahun 2012, kakchik nak usahakan dengan sebaik-baiknya untuk jadikan segala impian yang tercatat berjaya dicapai.

Kita kaya dan berjaya! Sudah tentu kaya beriman dna berjaya dunia akhirat.

10 comments:

  1. Mudah-mudahan semua impian Kakchik akan tercapai.

    ReplyDelete
  2. Semoga impian kak chik akan jadi kenyataan.. amin.

    ReplyDelete
  3. assalamu'alaikum kak chik..

    moga dipermudahkan Allah dalam mencapai semua impian kak chik tu. hihi^^

    bersyukur jumpa blog kak chik ni sebenarnya, ada banyak info dpt digunakan sebagai rujukan.

    jazakillahu khair. teruskan kak!

    -wee adaweeyah-

    ReplyDelete
  4. Salam...

    Seronoknya baca catatan kakchik ni...Semoga semuanya tercapai, sooner or later ya...

    Ameennn,...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kakchik..syukran kerana sudi berkongsi impian kakchik di sini..menjadi pembakar semangat buat diri ain juga..:D

    ReplyDelete
  6. Zefa NorAsmara: Amin. Terima kasih sudi mendoakan.

    ReplyDelete
  7. wee adaweeyah: wa'alaikummussalam. amin ya rabbal alamin. ahlan wa sahlan ya. kakchik baru sempat balas komen malam ni. jemputlah singgah lagi.

    ReplyDelete
  8. All about a journal: Wkslm. Terima kasih banyak. Kata DAO impian kena tulis barulah kita rajin berusaha :)

    ReplyDelete
  9. nurain vivian: wa'alaikummussalam. afwan ain. semoga semangat yg terbakar terus marak ya.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails