Followers

7.12.11

TIPS BISNES: Bisnes Abaya Dari Rumah

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Butik Abaya Haniza @ Abaya Elegan Lovers

Ada sesiapa yang berminat nak buat bisnes abaya ke? Tentu ada kan? Apakata malam ni kita kongsikan sedikit tips bisnes abaya? Menarik kan?

Baiklah, oleh kerana kakchik ni baru masuk 2 tahun membuat bisnes abaya ni kakchik tidaklah begitu layak untuk memberikan tips yang menarik. Tapi, kakchik akan kongsikan tips berdasarkan pengalaman yang telah kakchik lalui sepanjang 2 tahun ini.

TIPS 1: Pakai abaya sekerap mungkin

Untuk mengenali, memahami dan menyesuaikan sesuatu abaya dari mana-mana negara, maka kita hendaklah membiasakan diri memakainya sekerap mungkin. Dengan itu kita akan dapat membezakan mana yang sesuai dengan cuaca negara kita, mana yang sesuai untuk majlis-majlis tertentu, mana yang sesuai dipakai ke pejabat, mana yang sesuai untuk bersantai dan sebagainya. Selain itu kita juga akan dapat mengenali perbezaan kualiti kain yang digunakan untuk membuat sehelai abaya. Bila selalu dipakai, kita juga dengan sendirinya menjadi model abaya yang kita pasarkan. Bukankah mudah bila orang tanya, "Beli di mana?", jawab saja, "Saya pakar abaya. Saya memasarkan abaya dari...".

TIPS 2: Kenali jenis kain abaya

Ambil peluang bertanya kepada pembekal nama-nama kain yang digunakan untuk membuat abaya. Apabila membeli abaya kita pastinya sudah tahu kodnya apa kan jadi tanyakan aje kepada pembekal, "abaya kod ini apa nama kainnya?" Selepas itu setiap kali kita beli abaya baru, perhatikan mana-mana yang sama dengan abaya-abaya yang telah dibeli sebelum ini maka dengan mudah kita tahu nama kain yang digunakan. Secara tak langsung kita mempelajari nama kain dan mengetahui ciri-cirinya seperti nipis/tebal, ringan/berat, lembut/kasar, panas/sejuk dan sebagainya. Jadi mudahlah untuk kita menentukan abaya dari kain manakah yang paling sesuai dipasarkan di negara kita. Dan bila pelanggan bertanya, insyaAllah kita akan yakin untuk menjawab dan mencadangkan abaya dari kain-kain tertentu untuk keselesaan pelanggan.

TIPS 3: Membeli abaya sampel dari pembekal yang berbeza

Kakchik ni biasanya sebelum mula memasarkan sesuatu abaya, kakchik suka membeli abaya sampel terlebih dahulu. Ianya boleh menjadi koleksi peribadi dan juga koleksi syarikat. Apabila mendapat tawaran dari mana-mana pembekal (biasanya para penjual/pembekal abaya ni akan menghubungi kakchik secara online untuk mempromosikan abaya mereka), kakchik biasanya akan memilih beberapa helai abaya yang ditawarkan untuk dibeli sebagai sampel. Bila membeli, kakchik boleh membuat beberapa penilaian seperti:

  • cara pembekal itu berurusan - ramah pelanggan, strictly business, tolak-ansur, suka berkawan, dll.
  • jumlah diskaun yang diberikan untuk wholesale
  • berapa jumlah minima yang melayakkan kakchik mendapat diskaun wholesale
  • cara pengendalian - tempoh abaya dijahit, kualiti jahitan, kualiti kain, pembungkusan, penghantaran dan kejujuran
  • proses pembayaran - adakah kena bayaran penuh baru barang dihantar atau boleh ansuran
  • pembekal mana paling serasi dengan kakchik - boleh berkawan, sekepala, lagi best kalau sama-sama suka pakai abaya
Koleksi abaya yang ada di Butik Abaya Haniza.

TIPS 4: Jujur dan ramah pelanggan

Pelanggan mempunyai pelbagai kerenah yang ada masanya mudah ditangani dan ada ketikanya menguji kesabaran diri. Bukan kakchik tak tahu.... kakchik pun dalam masa yang sama pelanggan juga jadi ada ketikanya "pelanggan memang tak sabar menanti barangan yang telah ditempah terutama apabila telah membayar penuh". Sudah tentu... kalau kakchik jadi pelanggan pun tentu 'anxious' bila barang lambat sampai. Di sini, yang penting, beritahu pelanggan awal-awal jika membuat tempahan abaya yang dijahit di luar negara (Dubai, Qatar, Arab Saudi, Pakistan) pastinya akan mengambil masa. Ini kerana:
  • Sekali kakchik menghantar tempahan, jumlahnya lebih daripada 10 helai kadang mencecah 30 helai. Pembekal mengambil masa antara seminggu hingga 3 minggu untuk menyiapkan tempahan dalam jumlah yang besar itu kemudian mengambil masa pula untuk dibungkus dan dihantar melalui kapal. ETA ataupun Estimation Time Arrival, jangkaan masa tiba di Malaysia juga adalah antara sebulan hingga 2 bulan dari tarikh penghantaran bergantung kepada apa-apa situasi semasa dalam perjalanan dari negara pembekal ke Malaysia. Kadang-kadang ada masalah semasa transit di mana-mana terutama di Singapura. Kemudian lekat pula di Kastam KLIA atau Pulau Pinang. Tak mampu juga nak jelaskan semua ni kepada pelanggan tapi bila pelanggan bertanya khabar tentang abaya mereka, jujurlah memberi penjelasan agar hati mereka lega.
Seremeh mana sekalipun pertanyaan pelanggan berkaitan abaya, cubalah berikan jawapan yang jujur. Jika kita tidak tahu, kita boleh bertanyakan rakan-rakan bisnes abaya yang lain. Selain itu Internet pun ada untuk kita mencari maklumat yang diperlukan. Dan... kita kan ada pembekal, mereka juga boleh menjadi tempat rujukan kita.

TIPS 5: Berkenalan dan berkawan dengan para peniaga abaya yang lain

Orang Cina mereka sangat mementingkan networking di kalangan peniaga bangsa mereka. Apa salahnya kita meniru sikap ini? Bagi kakchik, berkenalan dan berkawan dengan seramai mungkin peniaga abaya ada beberapa kebaikannya seperti,
  • kakchik dapat semangat dan motivasi - hati jadi seronok bila melihat kawan-kawan menjual abaya. bila bisnes makin maju, kakchik turut berasa gembira kerana itu tandanya makin ramai wanita yang gemar memakai abaya secara tak langsung usaha menggalakkan orang menutup aurat itu semakin berjaya.
  • boleh bertanya jika ada masalah - ada di kalangan mereka ialah orang yang lebih senior dalam bisnes ini maka jika timbul sesuatu masalah yang tidak biasa kakchik hadapi, kakchik boleh merujuk kepada mereka. Mana tahu kan, mereka mungkin sudah ada pengalaman menyelesaikannya.
  • boleh dapatkan stok emergency - kadang-kadang ada pelanggan mahukan sesuatu abaya tapi kakchik telah kehabisan stok, maka kakchik boleh bertanya kepada mana-mana rakan peniaga abaya  yang lain. jika mereka ada stok, kakchik boleh belikan dari mereka walaupun hanya dengan diskaun yang kecil tapi pelanggan tidak kecewa.
  • mudah mendapat maklumat tentang pembekal baru - kadang-kadang rakan peniaga abaya yang lain turut mengambil abaya dari pembekal lain selain dari pembekal yang sama dengan kakchik. bila kakchik berminat untuk berurusan dengan pembekal baru, kakchik boleh dapatkan maklumbalas dari rakan peniaga abaya tentang mereka. Ini sebagai langkah berhati-hati agar pembekal yang baru itu boleh dipercayai.

Itulah antara tips-tips bisnes abaya yang boleh kakchik kongsikan pada hari ini. Tips-tips ini sebagaimana yang kakchik sebutkan di awal artikel, semuanya berdasarkan pengalaman kakchik selama dua tahun membuat bisnes abaya dari timur tengah. Semoga tips yang dikongsikan ini memberi manfaat kepada anda semua yang berminat untuk menjalankan bisnes yang sama.

Segalanya dengan izin Allah jua.


KakChik Niza
Baiti Jannati @ Butik Abaya Haniza @ Abaya Elegan Lovers
Kg. Pulau Melaka
08 Disember 2011

6 comments:

  1. Tips yg sangat berguna bkn utk menjual abaya shj tp utk perkara lain juga...

    thanks 4 sharing...sharing is sexy!!!

    ReplyDelete
  2. Ada niat untuk memulakan bisnes ni, alhamdulillah ada tips dari kak chik. Terima kasih kak chik.. semoga terus sukses.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum kakchik..
    SubhanaAllah..Alhamdulillah..gembira melihat koleksi abaya akak, butik dr rumah..syukran kak atas tips berguna ni...ain hargai sangat-sangat...:D

    ReplyDelete
  4. Terima kasih aJa kerana berpendapat yang tips kakchik ni boleh diaplikasikan utk bisnes lain juga. Sama-sama ya.

    ReplyDelete
  5. Sama-sama Siti Nurhayati. Semoga langkah pertama sudah dimulakan. Amin... moga Allah makbulkan.

    ReplyDelete
  6. Wa'alaikummussalam Ain. Hehehe... masa stok baru masuk tengah banyak, ambil gambar pun seronok Ain. Rasanya lagi selesa butik di rumah saja untuk masa ini. InsyaAllah satu hari nanti bila bisnes makin maju dan berkembang, kakchik nak juga ada butik di bandar.
    Afwan... tips setahun jagung je Ain.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs