Followers

28.12.11

MASALAH

BISMILLAH.

Masalah. Siapa yang tak ada masalah? Semua orang pun ada masalah cuma ada masalah kecil, sederhana dan ada masalah yang besar. 

Masalah dengan manusia ni boleh saja berlaku setiap hari. Kita tak mencari masalah, masalah yang cari kita. Misalnya kita rasa apa yang kita buat semuanya sudah betul, semuanya sudah elok tapi ada orang lain pula yang kata apa yang kita buat tu salah. Apa perasaan kita pada masa tu? 

Kalau kita dapat terima dengan tenang dan baik, insyaAllah kita ok je. Tapi jika kita tak boleh terima, maka, masalah pun tiba.

Satu lagi, ada orang berjanji akan menelefon kita atas satu urusan yang penting. Misalnya kita sedang menguruskan pembelian sebuah kereta secara pinjaman bank melalui skim Islamik. Orang yang menguruskan tu kata, pihak bank akan telefon kita untuk menjelaskan beberapa isu yang mungkin berkait. Kita kata, ok, kita bersedia dan akan menunggu panggilan telefon dari pihak bank.

Tunggu punya tunggu, tak ada satu pun panggilan yang berkenaan masuk. Masalah sungguh.

Kita ni sangat sayangkan orang yang paling dekat dengan kita sama ada suami, anak-anak atau mak ayah kita. Katakan suami ialah orang yang paling kita sayang selepas Allah dan Rasul. Suami kita dah pesan, malam-malam jangan tidur lambat, asyik dok mengadap internet, nanti tak cukup tidur esok payah nak bangun. Kalau kita dengar dan taat, insyaAllah takde masalah tapi kalau kita engkar, haaa.... tanggunglah sendiri.

Masalah ni ada yang mudah nak selesai, ada juga yang mengambil masa untuk diselesaikan. Kalau diri-sendiri tak ambil berat akan masalah yang menimpa, hanya buat deeek je, maka kemungkinan besar masalah yang kecil boleh menjadi besar. Masa tu tentu ada yang akan kata, "padan muka".

Kalau ada masalah, janganlah bertangguh untuk menyelesaikannya. Susah hidup nanti. Kalau kita seorang saja yang susah, oklah juga tapi kalau masalah tu melibatkan orang lain pula, kan ke menyusahkan? Orang lain ni ada yang murah hati dan sedia membantu tapi ada juga orang yang akan menambahkan lagi masalah kita. Makinlah bermasalah.

Bila masalah dah makin besar, otak makin susah nak cari jalan penyelesaian, kita mudah jadi buntu dan hidup jadi tertekan. Kalau pertolongan manusia pun tak dapat membantu, jangan kita lupa... setiap saat, setiap detik ALLAH ada untuk kita. Kita aje yang suka lupakan ALLAH. 

Jangan putus harap, jangan putus doa kepada ALLAH. Segala apa yang berlaku ke atas diri kita di dunia ini ALLAH tahu semuanya sama ada yang telah berlaku, sedang berlaku atau yang akan berlaku. Semuanya dalam perancangan Dia. Jadi... banyakkanlah mengingati ALLAH agar ALLAH tidak lupakan kita.

Hanya ALLAH yang boleh memudahkan kita menyelesaikan setiap masalah. Hanya Dia.

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails