Followers

26.12.11

Filem Begini Yang Harus Kita Tonton

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Sudah lama kakchik tidak membicarakan sesuatu tentang filem di blog Keluargaku Sayang ni. Tahun lepas ada beberapa kali kakchik menulis entri tentang filem seperti Laskar Pelangi dan Ketika Cinta Bertasbih 1 dan 2. Iyalah, bukan tak ada filem yang ditayangkan di seluruh negara tapi tak ada yang benar-benar menarik minat kakchik untuk menonton kemudiannya menulis komentar peribadi di sini.

Mahu berkongsi pandangan tentang filem pun kenalah pilih yang sesuai dan mempunyai nilai-nilai moral yang bagus. Sebagai orang Islam, hanya yang baik sesuai dikongsikan dengan orang lain, yang tidak baik atau sia-sia, lupakan saja. Bukan begitu?

Malam ini kakchik ada keinginan untuk bercerita sedikit tentang filem-filem yang kakchik ingin tontoni pada tahun 2012. Kenapa tidak tahun ini saja? Iya tak iya jugak. Hehehe... sebenarnya filem-filem itu masih belum ditayang secara rasmi di Malaysia malahan bukan juga filem terbitan negara kita. Mohon maaf... kerana keinginan kakchik terhadap filem Malaysia masih belum ada yang mampu membuat kakchik mahu menulis tentangnya.

Baiklah. Filem pertama mungkin HAFALAN SHALAT DELISA terbitan negara jiran, Indonesia. Wah... bagaimana ya mereka begitu bagus sekali menggarap karya-karya novela menjadi filem-filem penuh pengajaran? Hairan, begitu banyak buku novela di negara ini tapi belum ada penerbit filem yang mampu menjadikannya bahan tonton yang menarik setanding negara jiran ini.




Filem ini dihasilkan dari novel tajuk yang sama dan kini ada terjemahannya dalam bahasa Melayu yang diterbitkan oleh PTS Publications & Distributors. Kisah yang dihasilkan dari kenangan sebuah ujian Allah iaitu TSUNAMI 2004. Melihat trailer-nya saja sudah terasa mahu menangis lebih-lebih lagi bila kita sudah membaca novelnya.

Sebentar tadi kakchik ditakdirkan Allah melihat pula sedutan sebuah filem penuh inspirasi terutama kepada kakchik dan mungkin sesiapa saja yang terlibat dan bisnes. Tapi kakchik rasa filemnya boleh saja dijadikan inspirasi oleh sesiapa saja yang sedang menghadapi ujian keperitan hidup. Dari senang menjadi susah atau sebaliknya.

Itulah dia filem THE BILLIONAIRE yang dihasilkan berdasarkan sebuah kisah benar seorang jutawan muda. Kali ini filemnya terbitan negara jiran juga tapi bukan di Selatan, kali ini di Utara negara kita iaitu Thailand. Huhu, kenapalah filem mereka boleh menarik hati kakchik begini sekali?



Pada kakchik, filem-filem sebeginilah yang sepatutnya banyak dihasilkan oleh karyawan-karyawan filem di negara kita. Selain dari ada kesan mendalam dari segi pendidikan nilai-nilai hidup yang positif, nilai-nilai agama, nilai-nilai kekeluargaan, orang seperti kakchik akan mudah tertarik untuk menontonnya malah akan membeli DVD atau VCD ORI yang diterbitkan.

Tapi... entahlah, setakat ini kakchik belum jumpa filem yang mencapai permintaan kakchik ini dari penerbit filem negara kita. Kakchik ni bukanlah ahli dalam bidang perfileman tapi kakchik ni konsumer yang mementingkan nilai-nilai Islam, yang mengutamakan nilai pendidikan moral yang positif, maka kakchik berhak untuk menyuarakan hak ini.

With that, I rest my case.

4 comments:

  1. Bagus pendirian kak chik ni.. :D

    ps: sy ni tgk juga filem2 malaysia, tp masa tu dah basi la sbb tunggu keluar di tv..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Zefa. Hehehe... cerita apa yang Zefa dan tengok?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Kak Chik,

    Makbonda sudah menghadham HAFALAN SHALAT DELISA.Kegoan Makbonda tumpas,emosi tewas dalam kebanjiran air mata.

    Antara penulis Indonesia yang Makbonda suka Tere Liye.Baru menghabiskan
    rambulan Tenggelam di wajahmu.

    ReplyDelete
  4. Wa'alaikummussalam Makbonda.
    Waduh... kiranya Makbonda telah mendahului KC dalam menghabiskan bacaan Hafalan Sholat Delisa ni. KC pun belum habis.
    Setuju dengan Makbonda, KC juga suka Tere Liye.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs