Followers

25.12.12

BERANI 2013

Bismillahir Rahmanir Rahim

Assalamualaikum. Salam sejahtera semua.

Dah malam. Dah selesai 2 kali solat yang wajib. Dah selesai uruskan makan minum suami. Dah luangkan masa untuk mengaji Qur'an. Dah luangkan masa beramah-mesra dengan Ummi Ayah dan adik-kakak serta anak-anak saudara. Dah membaca serba-sedikit. 

Alhamdulillah... 

Malam ni saja kakchik nak menulis lagi. Mungkin Allah bagi ilham yang bagus semasa kakchik menulis ni. 

Sekarang ni musim hujan di Kelantan. Negeri-begeri lain di Pantai Timur pun hujan juga. Sejak semalam, banjir pula melanda beberapa kawasan di ketiga-tiga negeri ni. Mungkin Johor pun dilanda banjir juga tapi kakchik belum dengar sebarang berita.

Hari ni kakchik cuti. Selalunya kalau 25 Disember Zahra' tak cuti tapi tahun ni dapat rezeki pula dari orang besar. Alhamdulillah dapatlah kakchik menikmati cuti percuma dengan bersama suami dan keluarga. Sangat-sangatlah bermakna bila ada banyak masa untuk bersama mereka.

Tapi kakchik teringat juga Mak dan Ayah mertua di kampung di Pasir Puteh tu. Agak lama juga kami tak balik menjenguk mereka. Sekarang ni kakchik harapkan khabar berita melalui status di fesbuk adik-adik ipar saja. Alhamdulillah mereka semuanya sihat dan baik-baik saja.

Moga-moga banjir tak melanda di sana. Moga Allah lindungi keluarga mertua kakchik dari mara bahaya. Amin.

Esok nak masuk kerja semula. Sebenarnya ada satu urusan kerja yang kakchik bawa balik ke rumah. Sepatutnya kakchik selesaikan di Zahra' saja tapi entah angin malas mana yang datang, kerja tu kenalah diselesaikan di rumah. InsyaAllah esok nak bentang dalam mesyuarat terakhir Zahra' untuk 2012.

2013

Tinggal kurang lebih 5 hari lagi. Kalau masih panjang umur, merasalah kakchik hidup di tahun 2013 nanti. Allah saja yang Maha Tahu. Apa yang kakchik doakan ialah, Allah panjangkan umur dan limpahkan rezeki buat kakchik, suami dan keluarga. 

Umur yang panjang dan badan yang sihat untuk curahkan tenaga beramal makruf nahi mungkar bersama jemaah dan Kerajaan Islam Kelantan. Umur yang panjang, kakchik manfaatkan sebaik-baiknya untuk kaya dan berjaya di dunia tanpa melupakan amal bakti untuk diri dan orang lain agar kakchik juga kaya dan berjaya di akhirat nanti.

Doa agar Allah limpahkan rezeki dari apa jua aspek. Rezeki tu kan luas maksudnya. Ramai orang ingat bila sebut rezeki maksudnya duit, makan dan peluang. Rezeki ni apa saja yang Allah beri nikmat kepada kita. Apa saja. Rezeki mata, dapat melihat. Rezeki hidung dapat menghidu. Rezeki mulut dapat senyum, berkata yang baik-baik. Macam-macam.

Tiap yang bernyawa sudah ditentukan oleh Allah rezeki masing-masing tapi janganlah pula kita jadi pemalas. Rezeki itu kalau tak diusahakan dia tak akan mudah-mudah datang bergolek. Lebih-lebih lagi kalau nak rezeki yang melimpah. Allah suka hamba-Nya yang tekun berusaha.

Jadi, 1434 Hijrah ni kakchik lebih BERANI. Kakchik yakin, butik Abaya Elegan akan dibuka. MESTI BERANI agar impian menjadi kenyataan. Kalau masih rasa takut-takut, kakchik akan terus ketinggalan. MESTI BERANI bersedia untuk berhenti kerja. Ya, bukan mudah nak meninggalkan 'comfort zone' dan meluangkan 100% masa untuk bisnes.

Banyak yang perlukan DISIPLIN dan KONSISTEN. Sekarang ni masih tidak begitu konsisten.

Umrah

Dalam agenda tahun baru ni, umrah adalah MESTI. Ya Allah, kabulkanlah doa ini. Izinkanlah hamba-Mu ini menunaikan umrah bersama suami dan ummi ayah dalam bulan Mei nanti. Amin. Ini rezeki dari-Mu yang amat-amat diharapkan saat ini. Perkenankanlah Ya Allah.

BERANI meninggalkan sifat-sifat orang yang lambat berjaya. 
BERANI melawan nafsu boros berbelanja.
BERANI setiap hari memasukkan duit ke dalam tabung FFF.
BERANI menyahut cabaran bisnes dengan STRATEGI yang memberi impak yang pantas.
BERANI menamatkan kontrak dengan Syarikat Ego Besar Sdn Bhd.
BERANI melabur untuk ilmu.

Banyak yang perlukan keBERANIan.

Ya, kakchik seorang yang BERANI.

Insya Allah.


KakChik Niza
ps: Blog ditulis spontan

4 comments:

  1. Assalammualaikum kak chik, gud mornin.. kak chik ape khbr..lov xbrapa nk sehat tp kne kuatkan jgkla..sronok plak bca entry pg ni..

    buat lov tpiker sndiri..aku mcmn? berani ke ye? hehehe motivasi yg baik ni sblm mjelang 2013..

    alhamdulillah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikummussalam Lov. Good evening :)
      Alhamdulillah... khabar baik Lov.
      Lov, shafakillah. Semoga sembuhnya lekas. Amin.
      Sebenarnya perkataan BERANI tu ada makna tersendiri Lov.
      Ianya singkatan sahaja tapi perkataan BERANI ni satu cabaran untuk diri kita.
      Semoga Lov juga BERANI.

      Delete
  2. nice!ww.dresslover84.blogspot.com

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails