Followers

26.12.12

3 IDIOTS - Such an awesome film

BismillahirRahmanirRahim.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Sudah lama kakchik tak menulis tentang filem mungkin kerana kakchik pun sudah jarang sekali mempunyai masa terluang yang panjang untuk duduk dan menonton. Setiap detik terasa amat diperlukan untuk kerja-kerja yang dinamik berbanding duduk statik di sesatu tempat dan menonton.

Tapi, satu artikel di laman fesbuk Darwis Tere Liye telah mencetuskan keinginan untuk kakchik menonton filem 3 IDIOTS. Sebenarnya kakchik pernah cuba menontonnya satu ketika dulu tapi setakat beberapa minit di permulaan sahaja dan entah apa yang berlaku telah menghentikan proses menonton di tengah jalan.

Minggu lepas, peluang diberikan oleh Allah dan selepas otak agak penat bermesyuarat di sepanjang pagi, dan sebahagian waktu petang kakchik melayan kunjungan pelanggan di rumah, selepas Asar, kakchik terasa amat-amat mahu menontonnya dan berjaya.

Ini kesimpulan yang kakchik dapat hasil menonton filem 3 IDIOTS tersebut. 

1. Pendidikan adalah sesuatu yang menyeronokkan bagi mereka yang benar-benar mahukan ilmu dan memanfaatkannya betul-betul.

2. Bersahabat mestilah jujur antara satu sama lain.

3. Segulung ijazah bukan penentu masa depan yang bahagia jika kita terpaksa mendapatkannya.

4. Lakukanlah sesuatu kerana kita suka dan seronok melakukannya bukan kerana orang lain.

5. Kita bukan robot tapi manusia yang mempunyai perasaan.

6. Jadikan tekanan, cemuhan, ejekan dan sindiran sebagai satu peluang untuk mencabar kemampuan diri.

7. Berterus-terang adalah lebih baik daripada memendam perasaan.

8. Berkorban untuk kebahagiaan ibu bapa dan keluarga adalah baik tapi jangan sampai diri terkorban.

9. Taktik kotor dalam menjatuhkan lawan adalah sangat salah di dalam meraih kejayaan peribadi.

10. Persahabatan yang jujur dan ikhlas berkekalan sampai bila-bila.

11. Ada juga filem Hindi yang bagus dan tidak steriotaip.


Kakchik tahu dah ramai teman-teman yang telah menontonnya dan ada banyak kesimpulan yang boleh dibuat. Apa yang penting, kita ada pilihan filem yang mempunyai banyak nilai-nilai moral yang positif jika mahu ditonton bersama anak-anak. 

Ada rasa seronok, kelakar, sedih, bersemangat dan sebagainya dari tontonan filem ini. Bagi kakchik filem ini sesuai ditonton bersama anak-anak dan boleh sama-sama bersembang mengenai nilai yang mereka dapat dan boleh dimanfaatkan buat diri-sendiri.

Satu babak yang membuatkan kakchik ketawa ialah di sini (harap maafkan penterjemahnya, perkataan 'rape' tu sepatutnya 'screwed'). Babak ini mengajar kita agar jangan menghafal semata-mata tapi fahami dan hayati makna di sebalik setiap ucapan kita.





Terjemahan sajak pendek yang disampaikan oleh Chatur:

Uthamam dadatu paadham.
The loudest fart is like a motor vechile.

Madyam paadam tuchuck tuchuck.
The middle fart is like the sound of a train.

Knishtam thud thudiya paadam.
The smallest fart.

Sur suriiee praana kadakam.
Is a silent killer.

2 comments:

  1. Terima kasih kak chik..tgh down hari ni..teringin nak tengok cerita ni tapi tak tau nak dapat kat mana..huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Cimas Tc. Cerita ni ada video penuh di youtube. Kakchik pun tengok di youtube juga. Cimas Tc boleh cuba link yang ini: http://www.youtube.com/watch?v=fyGFVwEf4ok

      Delete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails