Followers

24.6.12

LANGKAH BEBAS KEWANGAN: Langkah 2

BISMILLAH.


LANGKAH 2 dari 30 - PANTAU KE MANA DUIT ANDA UNTUK 30 hari


Untuk memjadi tuan dalam kewangan anda, anda perlu tahu di mana anda membelanjakan wang anda dan di mana semua kebocoran kebocoroan berlaku . Setiap kali anda mengisi minyak atau pekena kopi di kedai kopi dan banyak lagi yang anda lakukan dalam membelanjakan wang anda itu . Menjejaki perbelanjaan anda akan menunjukkan kepada anda kemana wang wang itu dibelanjakan.

Terdapat tiga cara utama untuk menjejaki perbelanjaan anda, tetapi mereka adalah untuk beberapa langkah di jalan. Buat masa ini semua yang anda perlukan adalah dua perkara mudah: pen dan beberapa kertas (saya lebih suka buku nota kecil yang sesuai dengan mudah ke dalam poket atau beg tangan.)

Bagi tempoh 30 hari akan datang, anda akan menulis kedua-dua jumlah dan ke mana wang itu pergi. SETIAP MASA anda membelanjakan wang anda kena tulis. Apabila anda membayar gadai janji anda dengan cek, menuliskannya. Apabila anda memindahkan wang kepada syarikat utiliti anda melalui bank anda, menuliskannya. Apabila anda membayar untuk minum kopi dengan kad kredit, menuliskannya. Apabila anda meletakkan $ 1 ke dalam mesin di tempat kerja, menuliskannya. Apabila anda memberikan anak anda untuk membeli jajan, menuliskannya. Tulis setiap satu cara anda membelanjakan wang selama 30 hari.

Jika anda tidak pernah melakukan perkara ini, percayalah, ia akan menjadi yang jelas dan. Ia akan menunjukkan anda di mana wang anda benar-benar pergi . Beberapa ratus orang melakukan latihan ini sepanjang tahun yang lalu dan terdapat SENTIASA kejutan - walaupun bagi orang-orang yang berfikir mereka tahu di mana setiap sen yang sedang berlaku.

Jadi menulis perbelanjaan anda (dan jika anda berada dalam sebuah keluarga, ini termasuk semua orang dalam keluarga yang membelanjakan wang) bagi tempoh 30 hari akan datang. Tidak mempersoalkannya. Jangan menolak. Lakukan sahaja. Jika tiada sebab lain, jadikan ianya sebagai satu permainan dan melakukannya.

Kewangan yang sihat akan menjadikan kesejahteraan anda lebih baik, kan? Saya fikir begitu.

Itu sahaja untuk langkah hari ini. Mulakan tugas ini dengan segera. Langkah seterusnya akan datang esok ........ Salam Mekanik$.

1 comment:

  1. ye saya sedang lakukan ini semenjak saya mula bekerja. Sampaikan bila sayang tengok duit dalam dompet saya "hilang" saya akan terfikir kemana duit itu pergi (bayaran untuk apa). Kalau boleh memang saya nak tahu setiap sen yang duit saya keluar. BUkan kedekut cuma ingin mengetahui. :-)

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs