Followers

1.7.12

LANGKAH BEBAS KEWANGAN: Langkah 3

BISMILLAH


LANGKAH 3 dari 30 - TAHU KEMANA DUIT ANDA PERGI


Sesetengah orang merujuk kepada ini sebagai bajet, tetapi saya suka "pelan aliran tunai" kerana ia lebih deskriptif apa yang anda lakukan. Selain itu, pelan aliran tunai kedengaran lebih proaktif!!!!

jurang antara pendapatan anda dan apa yang anda belanjakan adalah faktor penting dalam kewangan yang anda perlu tahu dan berusaha untuk mengembangkan. Dengan jurang yang besar dan berkembang, adalah cara terbaik untuk jaminan kewangan anda yang baik. Dengan jurang anda negatif atau positif yang sedikit maka sukar untuk menjamin kewangan yang baik. Anda perlu tahu untuk mengembangkan jurang anda dengan pengurusan pelan aliran tunai anda.

Untuk membuat satu pelan aliran tunai, tuliskan berapa pendapatan anda sebulan, dan kemudian menggunakan maklumat yang anda kumpul daripada dalam langkah 2 (atau dengan melihat pada rekod yang lepas) untuk mengira jumlah yang anda belanjakan setiap bulan. Tolak perbelanjaan anda dari pendapatan dan apa yang tinggal itulah jurang bulanan anda (dan diharapkan ia adalah nombor positif.)

Jika jurang anda adalah negatif, atau rendah maka anda perlu meningkat jurang tersebut dengan fokus pada simpanan anda, hanya dua cara untuk memperbaikinya adalah untuk meningkatkan pendapatan dan / atau perbelanjaan dipotong. Dan itulah apa yang akan anda ikuti dalam langkah-langkah seterusnya - idea bagaimana untuk meningkatkan pendapatan dan mengurangkan perbelanjaan.

Jadi, mulakan dengan mendapatkan berapa jurang atau wang lebihan yang anda dapat sekarang. Buat dengan teliti dan pastikan anda melakukan dengan tepat.

1 comment:

  1. Salam Kakchik...lama xsinggah kat blog:D.
    Amalan berjimat cermat itu amalan yg mulia...jgn trlbh belanja dr pendapatan yg diterima...makin bsr la 'jurang' yg trhasil.
    K.atie keje ngan suami jer... tp tolong2 gak suami buat belanjawan seisi umah...bil2,persekolahan anak2,perbelanjaan harian,simpanan pastikn WAJIB ada setiap bulan tuk waktu2 kecemasan.

    ReplyDelete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails