Followers

16.12.13

BILA FOKUS LARI

BILA FOKUS LARI

...tentulah susah hati. Bulan 12 dah nak habis. Tak lama lagi masuklah tahun masehi 2014. Kalau umur panjang, sempatlah merasa hidup di tahun baru. Ok, fokus... fokus.

Sebulan dua ni, fokus kakchik dalam bisnes dan kerjaya lari sikit terutama sejak banjir melanda Pantai Timur. Eh, nak salahkan banjir lah pulak... Bukan.. nak ceritanya fokus kakchik lari sikit dan mulalah berlaku beberapa situasi yang tidak diharapkan.

Kalau syampoo boleh ada 3 in 1, 4 in 1 dan kopi pun boleh ada 8 in 1 namun kakchik tak boleh ada macam tu. Tak mampu diklon atau di-kopipes (maaf pinjam bahasa seseorang).

Walaupun setiap hari ada jadual perancangan, things-to-do namun apabila fokus lari, maka tersasarlah target untuk dicapai pada hari tersebut. Nasib baik bukan setiap hari. Alhamdulillah... Allah masih sayang kat kakchik.

Ringkas kata, setiap apa yang kita nak buat, pastikan FOKUS betul-betul dan buat sepenuh hati. Fokus boleh lari mungkin adanya faktor-faktor pengacau berikut:
1. Hati sedang bersedih - misalnya kecik hati dengan suami.
2. Kepenatan teramat - jadual harian yang terlalu padat.
3. Kemalasan melanda - tiba-tiba rasa nak duduk je kat kerusi dan saja-saja browse internet.
4. Adik-beradik asyik berkumpul dan bersembang macam-macam - kita pun nak tumpang dua kaki-lah...
5. Gaji naik - berangan je lebih.
6. Sibuk nak buat kebajikan - lupa makan minum dan kebajikan diri sendiri.

etc etc etc...

MORAL OF THE STORY : Untuk benar-benar BERJAYA, kuasa fokus AMAT PENTING. Imagine ada singa sedang kejar, mengaum garang dan sedang mendekat. FOKUSSSSSS !


2 comments:

  1. assalamualaikum.
    terbaca entri kak chik..cam sama je dgn apa yang dialami sekarang..fokus lari..huhu..
    apapun..moga Allah permudahkan semua urusan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikummussalam Ummu Hanna.
      Tu lah kadang-kadang banyak gangguan datang terutama bila kita dah menghampiri sasaran. Orang perempuan ni agaknya mudah lari fokus :D

      Delete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails