Followers

12.10.13

[Pegawai Bank Ingat Orang Asing]

Beberapa tahun lepas, kat Kota Bharu ni tak ramai sangat muslimah memakai pakaian serba hitam dan berniqab keluar berurusan. Kalau ada selalunya para pelajar pondok yang keluar secara beramai-ramai.

Satu hari kakchik ada urusan kaunter di sebuah bank yang jarang kakchik singgah. Selalunya kalau singgah pun sekadar untuk mengambil wang di mesin ATM.

Hari tu kakchik antara pelanggan yang awal berurusan di kaunter. Sebaik saja nombor giliran dipanggil kakchik terus ke kaunter. Di kaunter ada sesuatu yang lucu telah berlaku.

Pegawai bank, tengok kepada kakchik dan berpaling kepada pegawai di kaunter sebelah dan bercakap dalam loghat Kelantan, "Eh, aku nok kkecek lagu mano nga dio nih? Nok keno kkecek oghe putih koh? Arab aku koho tok tau."

Di sebalik niqab kakchik tersenyum saja sambil memberi salam dan menghulurkan cek kepada beliau. Pegawai di sebelahnya pun tersenyum juga. Pegawai di depan kakchik kelihatan agak gelabah dan seperti tergagap-gagap.

Kakchik pun... cakaplah, "It's ok... nok kkecek oghe putih buleh, kalu kelate koho sayo buleh. Bahasa arab tu maahlah sayo tok panda." Hehehe... terus berderai dia ketawa. "Nasib baik... takut tergeliat lidoh jah nok keno kkecek oghe putih hehehe...".

Begitulah sedikit kenangan di suatu masa lalu. Penampilan kakchik disangkakan wanita arab kerana di sekitar Kubang Kerian ada sekelompok kecil muslimah dari negara-negara arab sama ada mereka menyambung belajar di USM Kubang Kerian, bekerja di Al Imam International atau menemani suami masing-masing menyambung pelajaran di sini.

Kalaulah kakchik pandai bahasa arab, kan best!

-KakChik Niza-

6 comments:

  1. Haiiiii..Cakkk!!
    done follow sini no. 1733
    sudilah kiranya follow me back yea..
    he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    dan my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Hahahaha..
    Kak Chik, citer ni lucu. Tegelak-gelak saya baca ni ha~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo gelakkan kakchik ya? Takpe... takpe... seronok kan?
      hehe

      Delete

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails