Followers

25.9.08

Persahabatan di Alam Maya

Bismillah...

Allah telah mengurniakan kita banyak kemudahan yang apabila dimanfaatkan sebaiknya akan memberikan faedah yang berbagai-bagai. Perasan atau tidak dunia dari sehari ke sehari semakin luas. Kalau dulu KakChik ingat luasnya Negeri Kelantan, apabila buat pertama kali menaiki kereta dari rumah ke Kota Bharu. Kemudian KakChik rasa luasnya Malaysia ini apabila telefon dipasang di dalam rumah dan KakChik boleh berhubung dengan sanak-saudara yang tinggal di Kuala Lumpur. Kemudian perasaan ini makin dirasai apabila belajar di Matrikulasi di Ipoh seterusnya ke universiti di Pulau Pinang. Luasnya negara kita... hinggakan Kakchik boleh berkawan dengan ramai kawan dari hampir seluruh negeri di Malaysia. Sejak KakChik mula mengenali Internet (mungkin sejak di tingkatan 5 apabila mula menggunakan Hotmail), dunia KakChik semakin luas.

Dulu KakChik ingat hanya melalui buku KakChik dapat merantau ke mana-mana saja mengikut suasana yang diceritakan di dalam buku. Kini KakChik sedar, dunia ini sememangnya amat luas! Tidak terjangkau oleh seorang insan kerdil seperti diri KakChik.
"Yang, tengok ni... Ini kawan Nor dari Indonesia, ini pula kawan dari Turki... ada ramai lagi Yang...", cerita KakChik kepada Cik Abe bila dia nampak KakChik dari pagi hingga tengah hari dok menghadap komputer berhubung di alam maya.
Sebenarnya KakChik berukhuwwah melalui alam maya.

Bukankah kita disarankan agar meluaskan pergaulan terutama membina silaturrahim atau persaudaraan Islam. Atau ada juga panggil ukhuwwah fillah. KakChik amat-amat menghargai persahabatan. Bagi KakChik sekali kita berkenalan kerana Allah, kita telah bersahabat dan persahabatan kita adalah berpanjangan. Selagi ia tidak melalaikan selagi itu pertalian itu akan KakChik hargai sebaiknya.

Kalau masa di sekolah dulu, KakChik ramai kawan baik yang kini semua menjadi insan berjaya seperti Dr. Wan, Dr. Marini, Dr. Siti Raihan, Syusi, Cikgu Mahani, Cikgu Jijah, Dr. Shimah, Cikgu Fa, Dr Chueda, Cikgu Aya, Ninie, Tan Yok Mui (sekadar menyebut beberapa nama) hingga kini masih lagi berhubung melalui emel dan juga telefon. Kalau di USM sahabat KakChik bertambah lagi dengan hadirnya Cikgu Jida, Sakinah, DikMaz, Cikgu Na, Cikgu La (isteri SU Politik MB Kedah), Dr Lily, Camay (Susuibu.com), Cikgu Azu, Cikgu KakNi, Cikgu Fatni, Cikgu Mila, Cikgu Shah, Niza, CikMa, Cikgu KakMar, Dr Karimah (satu kumpulan usrah dari Matrikulasi) yang hampir kesemuanya masih dihubungi walaupun tidak kerap sangat. Ada juga yang sudah lama tidak berhubung namun berita mereka ada juga sampai.

Hari ini Internet telah meluaskan persahabatan KakChik dengan kenalan jauh dan dekat tanpa mengira usia. Ada yang dikenali kerana minat yang sama, ada yang dikenali melalui kawan atas kawan, ada juga dikenali kerana penulisan mereka, ada yang dikenali kerana kunjungan mereka ke laman peribadi KakChik. "Oh, Tuhan... alangkah hebat kuasaMu membolehkan aku membina jambatan ukhuwwah yang sebegini besar... Subhanallah."

Hari ini ada teman yang baru dikenali telah menghadiahkan sekeping kad hari raya, terasa gembira sekali dan KakChik merasakan perkenalan yang singkat itu akan bertambah erat di masa-masa akan datang. Terima kasih Tirana di atas kad yang bermakna. Sudah ramai yang semakin rapat seperti ady, zaki, ni'mah, kaknor, syam, chemekmolek, etik, adah (sekadar menyebut beberapa nickname) yang jauh di mata tapi dekat di hati.

Semoga kita dapat menjaga dengan baik persahabatan kita agar ia menjadikan kita insan yang lebih dekat dengan Allah SWT bukannya menjauhkan. Carilah kawan seramai mungkin kerana dengan berkawan kita dapat menambah ilmu, kita dapat berkongsi ilmu, kepandaian mahupun kemahiran. Dengan berkawan kita meneliti diri kita, menambahkan kemahiran berkomunikasi, meningkatkan kemahiran berbahasa dan menulis, memahami kepelbagaian watak-watak manusia.

Seronok sebenarnya berkawan ni! Keseronokkan yang boleh menjadikan kita pengguna tegar Internet. Persahabatan di alam maya, jasa baik Blogger, Wordpress, Multiply, Youtube dan lain-lain (terlalu banyak talian yang boleh menghubungkan hingga kepalaku pusing juga...).

KakChik: entah apa-apalah yang ditulis ni... macam boring je

No comments:

Post a Comment

Kakchik ucapkan terima kasih banyak sebab teman-teman sudi memberi komen. Insyaallah kakchik akan membalasnya secepat mungkin.

Related Posts with Thumbnails

KakChik's bookshelf: read

Twilight
Prinsip-prinsip Gerakan Islam
Travelog Impian Abadi: Itu Yang Tertulis
The Power of Focus
To The Moon and Back
Terapi Solat Tahajud
Slumdog Millionaire
Telaga Budi: Himpunan Kata-Kata Hikmah Nik Abdul Aziz Nik Mat
Insan, Ingatlah: Sebuah Panduan Menuju Hati yang Tenang
Parenting Skills: Based on The Qur'an and Sunnah
Indahnya Hidup Bersyariat
Raising Boys: Why Boys Are Different-And How to Help Them Become Happy and Well-Balanced Men
Dewey: The Small-Town Library Cat Who Touched the World
The Secret of Happy Children
Positive Parenting: The Importance of Communication in Family Life
Islam & Demokrasi
The Leader in You
Soal Jawab Remeh Temeh Tentang Puasa Tapi Anda Malu Bertanya...
Senyumlah, Apa pun Masalahmu Ia pasti akan berlalu
How To Enjoy Your Life And Your Job
}

Networkblogs