Followers

13.7.13

Ramadhan Mega Sale di Abaya Elegan

Bismillah. Alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk berkongsi berita menarik untuk para pembaca yang suka pakai ABAYA. Sekarang ni butik abaya maya kakchik sedang buat Ramadhan Mega Sale kerana stok-stok abaya untuk dipakai sepanjang Ramadhan dan Raya telah banyak sampai. 

Mungkin ada pembaca yang tidak sempat nak jenguk page Abaya Elegan Lovers atau blog Abaya Elegan, kakchik senaraikan di sana gambar-gambar abaya yang sedang SALE. Ini sebahagian sahaja sebab masih ada banyak lagi dalam stok. Jika yang nak datang tengok dan cuba sendiri pun boleh. Syaratnya anda di Kelantan atau sudi datang ke Kelantan :)

Baiklah, ini sebahagian pilihan-pilihan yang ada.
















9.7.13

IMKK : AURA, HATI & REZEKI....

Oleh Anis Choc Moist Cake

Semua orang nak aura besar!... Kalau boleh nak sampai maksimum saiz aura tu, sampai keluar dari bulatan aura tu.. Mungkin ada yang tak faham apa dia aura ni semua.. Sebenarnya, semua kehidupan, semua makhluk Allah ada auranya... Bak kata Haji Asri, CEO Life Rich, kita semua ada Nur Cahaya di sekeliling kita.. Nur itulah Aura... Lebih besar Nur kita, bermaksud lebih besar rezeki kita... Jadi, kalau nak jadi money magnet atau nak rezeki mengejar kita, tambahlah atau besarkanlah saiz aura kita, cantikkanlah warna aura kita!..

Senang je nak besarkan aura ni. Setiap hari mandi garam.. insyaallah bulatan aura kita akan menjadi besar.. Senanglah kalau macam tu kan?.. Ada duit, beli banyak-banyak garam tu..hah, balik berendamlah dengan air garam tu... Tapi cukup tak sekadar mandi garam tapi tak jaga hati?..

Ramai yang tak perasan saya rasa... Semua berebut-rebut nak auranya besar, sebab semua kaitkan aura tu dengan rezeki... Itu okay, tak ada hal... Tapi, yang mereka tak perasan ialah tahu tak semuanya berkenaan dengan HATI?... It's all about LOVE... It's all about RELATIONSHIP... It's all about EMOTION... Perasan tak?..

Memang ada yang tak perasan...memang masih ramai lagi yang tak faham... Penat je sebenarnya kalau u all habiskan duit beribu-ribu ringgit untuk ke seminar-seminar untuk menjadi kaya dan berjaya, tapi u all tak jaga HATI u!.. U all pandang ringan tentang hati.. U all abaikan SOAL HATI!!... U all tak tahu... Sebenarnya di situlah sebenarnya punca rezeki u!.. Di situlah sebenarnya punca kekayaan u!.. Di situlah sebenarnya punca kejayaan dan keberkatan u!...

It's all NOT ABOUT duit..duit..duit..... rezeki..rezeki..rezeki... Hati letak tepi?.. Hati lantak pi?.... NO!!!... Kalau u all tak jaga SOAL HATI ni..., u pegi lah kelas beribu ringgit pun, travel punya lah jauh nak cari ilmu nak kaya... Tapi, kalau tak jaga soal hati ni... U tengoklah, balik nanti u buat..buat..bisnes all out, full swing... Mula-mula mencanak-canak sale, meletup-letup produk u.. Tapi...tak lama kemudian.. dah jadi macam dulu balik... Korek lubang, gali lubang.. korek lubang, gali lubang.... Sampai bila?..

Minta maaf, bukan nak kata saya ni pandai sangat SOAL HATI ni... saya pun manusia biasa, ada jugak yang tak betul.. Tapi, yang buat saya kesian kat u all ialah.... U bayar duit nenek seminar beribu-ribu ringgit punnn.... tapi TAK ADA The Power of LOVE... Habis lah!!... Kesian!!... U wont be anywhere, u are wasting your money and your time!..

Saya tengok semalam masa di Seminar Intensif Mentor Kekayaan dan Kejayaan ramai lagi manusia yang tak memahami manusia lain... Yang dia tau nak kaya saja! Masa saya dan team saya ke kedai berdekatan nak makan, kat sinilah kita dapat lihat macam-macam ragam manusia.. Kalau dah nampak orang lain berlegar-legar memegang pinggan nak makan dan mencari tempat... Yang duduk melepak, bersembang, merokok tu... patut beradablah sikit.. Kalau nak kaya, belajarlah kesian kat orang, belajarlah faham perasaan orang.. Jangan pentingkan diri sendiri.. Memang isu ni nampak macam simple, tapi...di situlah letaknya HATI!!!...

Yang dalam kelas pulak, kalau dah tak berminat dengan apa yang u nak belajar, u jangan mengganggu orang lain!.. Ada yang datang entah fokus atau tidak.. asyik nak introduce produk dia saja.. asyik nak menjual saja!.. Come on lah... Kat mana The Power of Contribution u all kalau u all langsung tak beri energi u all untuk orang lain? U tau tak, kalau u dingin membeku..tak responsif, u sedang membebaskan aura-aura negatif u all kepada orang sebelah u.. kepada orang sekeliling u?..

Semua ni experience beberapa orang kawan saya.. Kesian mereka, mau tak mau.. walaupun mereka sememangnya positif, aura pun besar... Tapi, kalau orang sekeliling tak contribute energi mereka, mau tak mau melekat jugak yang negatif tu.. Bukan apa, jadi tak fokus bila ada orang-orang yang tak best macam tu...

Tapi takpe, hari ni...u all set your mind.. U akan duduk di kalangan orang-orang yang positif, orang-orang yang high energy!!.. Yang penting, u must contribute first!.. U must give your love first... Barulah u akan menarik orang-orang yang best dalam hidup u!. Barulah u akan rasa dan faham kemudian nanti... sebenarnya bukan susah sangat nak kaya dan berjaya, apalagi diberkati... asalkan u jaga HATI... u rawat hati u.. It's all about berapa besar u bukak jiwa u kepada orang lain...

It's all about LOVE....

WALLAHU'ALAM....

8.7.13

Ramadhan Mubarak



Bismillah.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ahlan wa sahlan ya Ramadhan.

Sehari saja lagi sebelum kita melangkah ke dalam bulan Ramadhan yang begitu dinanti-nantikan.

Walaupun persiapan diri tidaklah seberapa namun azam dalam diri tetap mahu lakukan yang terbaik sama ada dalam amal ibadah, hubungan dengan manusia apatah lagi hubungan dengan Yang Maha Esa.

InsyaAllah kita sama-sama raikan Ramadhan dengan jiwa yang terbuka luas untuk menyerap segala kebaikan darinya.

Semoga Allah panjangkan umur kita untuk menikmati Ramadhan sekali lagi.

3.7.13

25 Kelebihan Istighfar

Bismillah

Di zaman yang serba mencabar ini ada baiknya kita menjadikan Istighfar sebagai salah satu amalan kita, Untuk lebih membuat kita bersemangat melakukannya, berikut adalah huraian kelebihan dan manfaat dari berIstighfar.

1. MENGGEMBIRAKAN ALLAH
Rasulullah s.a.w bersabda, “Sungguh Allah lebih gembira dengan taubat hamba-Nya daripada kegembiraan salah seorang dari kalian yang menemukan untanya yang hilang di padang pasir.” (HR. Bukhari dan Muslim).

2. DICINTAI ALLAH
Allah berfirman, “Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS.al-Baqarah: 222). Rasulullah bersabda, “Orang yang bertaubat adalah kekasih Allah. Orang yang bertaubat atas dosanya, bagaikan orang yang tidak berdosa.” (HR.Ibnu Majah)

3. DOSA-DOSANYA DIAMPUNI
Rasulullah bersabda, “Allah telah berfirman, "Wahai hamba-hamba-Ku, setiap kalian pasti berdosa kecuali yang Aku jaga. Maka beristighfarlah kalian kepada-Ku, nescaya kalian Aku ampuni. Dan barangsiapa yang meyakini bahwa Aku punya kemampuan untuk mengampuni dosa-dosanya, maka Aku akan mengampuninya dan Aku tidak peduli (beberapa banyak dosanya).” (HR.Ibnu Majah, Tirmidzi)
Imam Qatadah berkata,”Al-Qur’an telah menunjukkan penyakit dan ubat kalian. Adapun penyakit kalian adalah dosa, dan ubat kalian adalah istighfar.” (Kitab Ihya’Ulumiddin: 1/410).

4. SELAMAT DARI API NERAKA
Hudzaifah pernah berkata, “Saya adalah orang yang tajam lidah terhadap keluargaku, Wahai Rasulullah, aku takut kalau lidahku itu menyebabkan aku masuk neraka’. Rasulullah s.a.w bersabda,’ Dimana posisimu terhadap istighfar? Sesungguhnya, aku senantiasa beristighfar kepada Allah sebanyak seratus kali dalam sehari semalam’.” (HR. Nasa’i, Ibnu Majah, al-Hakim dan dishahihkannya).

5. MENDAPAT BALASAN SYURGA
“Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.”(QS. Ali’Imran: 135-136).

6. MENGECEWAKAN SYAITAN
Sesungguhnya syaitan telah berkata,”Demi kemuliaan-Mu ya Allah, aku terus-menerus akan menggoda hamba-hamba-Mu selagi roh mereka ada dalam badan mereka (masih hidup). Maka Allah menimpalinya,”Dan demi kemuliaan dan keagungan-Ku, Aku senantiasa mengampuni mereka selama mereka memohon ampunan (beristighfar) kepada-Ku.”(HR.Ahmad dan al-Hakim).

7. MEMBUAT SYAITAN PUTUS ASA
Ali bin Abi Thalib r.a pernah didatangi oleh seseorang, "Saya telah melakukan dosa’. 'Bertaubatlah kepada Allah, dan jangan kamu ulangi’, kata Ali. Orang itu menjawab,’Saya telah bertaubat, tapi setelah itu saya berdosa lagi’. Ali berkata, ‘Bertaubatlah kepada Allah, dan jangan kamu ulangi’. Orang itu bertanya lagi,’Sampai bila?’ Ali menjawab,’ Sampai syaitan berputus asa dan merasa rugi.” (Kitab Tanbihul Ghafilin: 73).

8. MEREDAM AZAB
Allah berfirman, "Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu berada di antara mereka. Dan tidaklah (pula) Allah akan mengazab mereka, sedang mereka meminta ampun.”(QS.al-Anfal: 33).

9. MENGUSIR KESEDIHAN
Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yang senantiasa beristighfar, maka Allah akan memberikan kegembiraan dari setiap kesedihannya, dan kelapangan bagi setiap kesempitannya, dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka.”(HR.Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad).

10.MELAPANGKAN KESEMPITAN
Rasulullah s.a.w bersabda, "Barangsiapa yang senantiasa beristighfar, maka Allah akan memberikan kegembiraan dari setiap kesedihannya, dan kelapangan bagi setiap kesempitannya dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka,”(HR.Abu Daud, Ibnu Majah dan Ahmad).

11. MELANCARKAN REZEKI
Rasulullah s.a.w bersabda,”Sesungguhnya seorang hamba boleh tertahan rezekinya kerana dosa yang dilakukannya.” (HR.Ahmad, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah).

12. MEMBERSIHKAN HATI
Rasulullah s.a.w bersabda,”Apabila seorang mukmin melakukan suatu dosa, maka tercoretlah noda hitam di hatinya. Apabila ia bertaubat, meninggalkannya dan beristighfar, maka bersihlah hatinya.”(HR.Nasa’i, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, Tirmidzi).

13. MENGANGKAT DERAJATNYA DI SYURGA
Rasulullah bersabda,”Sesungguhnya Allah akan mengangkat derajat seorang hamba di syurga. Hamba itu berkata,’Wahai Allah, dari mana saya dapat kemuliaan ini?’ Allah berkata,’Kerana istighfar anakmu untukmu’.”(HR.Ahmad dengan sanad hasan).

14. MENGIKUTI SUNNAH RASULULLAH
Abu Hurairah berkata,”Saya telah mendengar Rasulullah bersabda, 'Demi Allah, Sesungguhnya aku minta ampun kepada Allah (beristighfar) dan bertaubat kepada-Nya dalam sehari lebih dari tujuh puluh kali’.”(HR.Bukhari).

15. MENJADI SEBAIK-BAIK ORANG YANG BERSALAH
Rasulullah bersabda,”Setiap anak Adam pernah bersalah, dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah yang segera bertaubat.”(HR.Tirmidzi, Ibnu Majah, al-Hakim).

16. BERSIFAT SEBAGAI HAMBA ALLAH YANG SEJATI
Allah berfirman,”Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya. (Yaitu) orang-orang yang berdo’a:”Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari siksa neraka,”(iaitu) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap ta’at, yang menafkahkan hartanya (dijalan Allah), dan yang memohon ampun (beristighfar) di waktu sahur.”(QS.Ali’Imran: 15-17).

17. TERHINDAR DARI MENJADI ORANG YANG ZALIM
Allah berfirman,”…Barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”(QS. al-Hujurat: 11)

18. MUDAH MENDAPATKAN ANAK
Allah berfirman,”Maka aku katakan kepada mereka:”Mohonlah ampun (istighfar) kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula didalamnya) untukmu sungai-sungai.” (QS.Nuh: 10-12).

19. MUDAH MENDAPATKAN AIR HUJAN
Ibnu Shabih berkata,”Hasan al-Bashri pernah didatangi seseorang dan mengadu bahwa lahannya tandus, ia berkata, ‘Perbanyaklah istighfar’. Lalu ada orang lain yang mengadu bahwa kebunnya kering, ia berkata, ‘Perbanyaklah istighfar’. Lalu ada orang lain lagi yang mengadu bahwa ia belum punya anak, ia berkata,’Perbanyaklah istighfar’. (Kitab Fathul Bari: 11/98)

20. BERTAMBAH KEKUATANNYA
Allah berfirman,”Dan (dia berkata): "Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, niscaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa.” (QS. Hud: 52)

21. BERTAMBAH KESEJAHTERAANNYA
Allah berfirman,”Maka aku katakan kepada mereka: "Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.”(QS.Nuh: 10-12).

22. MENJADI ORANG YANG BERUNTUNG
Allah berfirman, "Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”(QS.an-Nur: 31).

Aisyah berkata,”Beruntunglah, orang-orang yang menemukan istighfar yang banyak pada setiap lembar catatan harian amal mereka.”(HR.Bukhari).

23. KEBURUKANNYA DIGANTI DENGAN KEBAIKAN
Allah berfirman, "Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. al-Furqan: 70).

“Dan dirikanlah solat itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.”(QS. Hud: 114).

24. BERCITRA SEBAGAI ORANG MUKMIN
Rasulullah bersabda,”Tidak seorangpun dari umatku, yang apabila ia berbuat baik dan ia menyedari bahawa yang diperbuat adalah kebaikan, maka Allah akan membalasnya dengan kebaikan. Dan tidaklah ia melakukan suatu yang tercela, dan ia sadar sepenuhnya bahwa perbuatannya itu salah, lalu ia mohon ampun (beristighfar) kepada Allah, dan hatinya yakin bahawa tiada Tuhan yang boleh mengampuni kecuali Allah, maka dia adalah seorang Mukmin.”(HR.Ahmad).

25. BERKEPERIBADIAN SEBAGAI ORANG BIJAK
Seorang ulama berkata,”Tanda orang yang arif (bijak) itu ada enam. Apabila ia menyebut nama Allah, ia merasa bangga. Apabila menyebut dirinya, ia merasa hina. Apabila memperhatikan ayat-ayat Allah, ia ambil pelajarannya. Apabila muncul keinginan untuk bermaksiat, ia segera mencegahnya. Apabila disebutkan ampunan Allah, ia merasa gembira. Dan apabila mengingat dosanya, ia segera beristighfar.” (Kitab Tanbihul Ghafilin: 67).


Read more: http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2012/10/25-manfaat-istighfar.html#ixzz2Xvp0CXf3
Related Posts with Thumbnails