Followers

24.1.13

12 Rabiul Awwal 1434 Hijrah : Sudah 12 Tahun

Bismillahir Rahmanir Rahim

Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah

Terima kasih ya Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Berkat rahmat-Mu bahtera rumahtangga kami hari ini sudah masuk tahun ke-12. Terima kasih kerana sentiasa melindungi bahtera kehidupan dua orang insan ini. Suatu perjalanan yang ada pelbagai suka-dukanya. Hari ini? Aku serahkan kepada-Mu ya Allah. Moga bahagia jua yang Engkau limpahkan.

Selamat Ulang Tahun Perkahwinan Yang Ke-12 Suamiku!





Aku doakan sepanjang kita hidup bersama, dirimu lebih banyak menikmati kebahagiaan berbanding kedukaan. Walau isterimu ini jauh dari sempurna dan selalu saja membuatkan hidupmu diuji, aku tetap mendoakan dirimu setiap hari terasa bahagia dan bermakna menjadi seorang hamba Allah yang punya seorang isteri, miliki kerjaya yang memuaskan hati dan mampu berbakti kepada kedua orang tuamu dengan gembira.


12 Rabiul Awwal 1434H, 12 tahun membina hidup.

Sering aku bertanya pada diri, "Adakah aku telah melaksanakan amanah sebagai hamba-Nya dan sebagai seorang isteri dengan sebaik-baiknya?" "Apakah kebaikan pada diri dan kebaikan kepada orang lain yang telah aku lakukan?" Aku sebenarnya takut, takut hidup ini semakin meningkat usiaku semakin aku jauh dari-Mu ya Allah. Tolong selalu pandu aku agar sentiasa di atas jalan-Mu ya Allah.

Meraikan Cinta. Hanya dengan usaha dan doa.

Semoga suamiku sentiasa sihat tubuh badannya. Semoga suamiku sentiasa kuat untuk solat berjemaah 5 waktu di masjid. Semoga suamiku sentiasa seronok ke majlis-majlis ilmu. Semoga suamiku taat berkhidmat kepada kedua ibu bapanya. Semoga suamiku sentiasa bertanggungjawab ke atas dirinya dan diriku. 

Semoga suamiku sentiasa penyayang dengan keluarga dan kanak-kanak. Semoga suamiku sentiasa pemurah dengan senyuman, pemurah dalam kebajikan. Semoga suamiku sentiasa membimbingku agar mencintai nabi dan perjuangan menegakkan agama Allah sepanjang hayatku. Semoga suamiku sentiasa menjadikan Allah dan RasulNya sebagai yang paling utama dalam hidupnya.

Aku mencintaimu kerana Allah.

Ya Allah ya Tuhanku, ampunkanlah dosa-dosaku. Ampunkanlah dosa-dosa suamiku. Ampunkanlah dosa-dosa kami sama ada yang telah dilakukan atau yang akan datang. Ampunkanlah ya Allah. Sesungguhnya aku hamba-Mu yang sangat lemah, memohon belas ehsan-Mu agar menetapkan imanku di atas jalan-Mu. Melindunguku dari bisikan-bisikan syaitan yang membolak-balikkan hati dari jalan keimanan. Aku mohon Engkau memberkati perkahwinanku, rumahtanggaku dan kehidupanku sehingga akhir hayatku. Aku lemah dan aku tahu hanya Engkau Yang Maha Mendengar segala bisikan hatiku. Aku hamba yang sentiasa menzalimi diri sendiri tapi aku mohon rahmat-Mu agar mengampunkan dosa-dosaku dan dosa-dosa suamiku. Bimbinglah aku dan suamiku agar sentiasa berada di atas jalan-Mu. Jauhilah kami dari syaitan yang direjam. Hidupkanlah kami dalam iman dan matikanlah kami dalam iman. Selawat dan salam ke atas nabi junjungan kami, Muhammad Sallallahu 'alaihi wa Sallam.

Amin. Amin ya Rabbal alamin.

Salam Maulidur Rasul. Allahumma Solli 'ala Muhammad wa 'ala aali Muhammad ya Rasulullah.

7.1.13

TIPS KEWANGAN MANTAP


‎Oleh: Abang Abu, Mekanik Wang

MEKANIK $ : Antara perkara yang pada saya rasakan amatlah penting untuk menjadikan keadaan kewangan anda memang mantap.....

Kena pastikan anda buat benda ni
1) Anda membina ilmu kewangan
2) Ketahui bagaimana untuk mengunakan income and balance sheet.
3) Menghuraikan maksud kebebasan kewangan dan membina aliran tunai yang akan menjadikan anda mencapai kebebasan kewangan ,
4) Mengenal pasti strategi membina kekayaan.
5) Apa kos sebenar liabiliti anda.
6) Tahu apa itu pelabiuran hartanah dan pelaburan saham.
7) Membuat pilihan yang tepat dalam hal hal kewangan .
8) Membina pengetahuan mengenai perniagaan
9) Ketahui cara keluar dari perlumbaan mencari duit setiap hari.

Amacam? Kau orang tahu ke benda-benda ni..... Kalau dah tahu TAHNIAH....

Kalau tak tahu, memang susahlah nak berjaya KAYA,,,,,, So, apa nak tunggu lagi...... JOIN Program AbangAbu untuk mengetahui semua hal-hal di atas dan banyak lagi....

ps: Kakchik salin terus dapi page MEKANIK $ di fesbuk

6.1.13

WAHAI ANAKKU...

BISMILLAHIR-RAHMANIR-RAHIM

 
Gambar 2010. Ziarah Imanina Mahfuzah yang baru lahir.

Wahai anakku,
Ada waktunya kamu perlu membuka dan melihat kembali gambar- gambarmu sewaktu kecil. Sewaktu kamu bermain- main, berlari dan bergurau senda dengan adik-adik dan kakakmu. Waktu kamu tertawa riang dalam Kemesraan dan kasih sayang. Kamu dibesar dengan penuh penjagaan ibubapamu. Ada kalanya kamu di marah, ditegur dan dipukul. Namun semua itu adalah kerana sayangnya ibubapa kepada mu.

Wahai anakku,
Kini kamu semangkin dewasa menempuh kehidupan masing- masing. Jangan sesekali kamu melupai saat itu, agar kamu terus mengambil berat kepada saudaramu. Di antara mereka ada yang menempuh kehidupan dengan penuh kemiskinan dan kesusahan. Ada yang senang dan bahagia. Kesemuanya hanya sekelumit ujian Allah kepadamu. Janganlah kamu tidur kekenyangan, sewaktu adik adikmu tidur dalam kelaparan.

Wahai anakku,
Ada orang yang sanggup memutus silaturrahim kerana harta pesaka ibubapa yang ditinggalkan. Ada yang terus tidak mempedulikan kaum kerabatnya. Ada yang terus bermusuhan. Alangkah sedihnya andainya itu terjadi.

Wahai anakku,
Andainya mereka membuka kembali kenangan lama sewaktu kecil, tentulah mereka akan menagis di atas apa yang sedang berlaku. Dan kalaulah ibubapa mereka masih hidup tentulah mereka akan berdukacita.

Wahai anakku,
Buanglah kesombonganmu dan keegoanmu. Tunduklah kepada kebesaran Tuhanmu, dan sedarilah hakikat kejadian Kita semua. Kita hanya menanti masa untuk dimasukkan ke dalam tanah, yang akan memadam segala kesedihan, kesombongan dan keegoan.

Wahai anakku,
Janganlah kamu berebut dunia yang sedikit dan kamu abaikan nikmat akhirat yang banyak. Janganlah kamu tamak dengan dunia yang kamu akan tinggalkan. Sedang kamu tidak berusaha untuk akhirat yang kekal abadi. Buanglah sifat mazmumah dalam dirimu dan gantilah ia dengan sifat mahmudah.

Wahai anakku,
Kamu tidak mungkin dapat mengeluarkan sifat buruk dalam dirimu, seandainya kamu masiha bergelumang dengan kekotoran dosa terhadap Tuhanmu. Segeralah bersih kekotoran sebelum ia melekat lama pada tubuhmu, sehingga kamu sukar untuk menghilangkannya. Lalu kamu penuhi hatimu dengan zikrullah. Nescaya kamu akan dapati ketenangan dalam kehidupan ini. Kamu akan melihat hakikat kehidupanmu sebagai seorang hamba Allah. Nanti kamu akan bersyukur di atas nikmat, dan kamu akan sabar di atas segala ujianNya.

Wahai anakku,
Senyumlah kepada masalah dunia, nescaya dunia akan senyum kepadamu.

Dari Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)

5.1.13

KISAH AKU DAN AYAH

BISMILLAHIR-RAHMANIR-RAHIM.

Umiku bercerita, demi membesarkan anak-anak 9 orang, Ayah dari muda sampai ke tua sentiasa rajin bekerja dan istiqomah solat jemaah di masjid kecuali ketika sakit berat. Ayah pernah merantau ke Kedah mengambil upah menanam padi dan bertukang. Kerja Ayah sangat teliti dan kemas. Rumah kami Ayah bina sendiri dengan bantuan Umi. Sedikit demi sedikit akhirnya rumah kami siap dan anak ini adalah yang kedua dilahirkan di rumah itu.

Gambar 2011

Ayah pernah jatuh dari pokok rambutan kerana anak degilnya ini meraung tak berhenti kerana mahu makan rambutan. Dipujuk tak makan, akhirnya dalam kepenatan Ayah panjat juga dan terjatuh. Patah kaki Ayah. Kesannya ada sampai ke hari ini. Setiap kali teringat peristiwa ini airmata pastinya mengalir.

Dulu Ayah nak masukkan ke sekolah Maahad Muhammadi tapi kerana gila nak jadi pemidato, dapat saja tawaran ke SBP, janji dengan Ayah nak sekolah agama terus melayang. Ayah merajuk, abang-abang yang tolong pujuk. Anak degil ni tau nak hajat hati dia dipenuhi saja. Akhirnya Ayah mengalah. Borang ke sekolah SBP akhirnya Ayah sign.

Petang tadi balik kerja ternampak susuk tubuh Ayah memanjat tangga mengemaskan rimbunan pokok bunga kertas Umi hati jadi amat sayu, betapa Ayah, sampai dalam keadaan uzur masih berusaha nak bagi anak cucu selesa. Pokok-pokok di tepi pagar dikemaskan agar mudah anak-anak nak parking kereta dan lalu-lalang.

Ayah menjadi sumber inspirasi buat anak ini untuk terus berusaha gigih dalam hidup. Sikap Ayah yang peramah, mengambil-berat pada jiran-tetangga terutama orang-orang yang lebih tua, suka mengekalkan silaturrahim, mudah beralah dan sangat menghormati ulamak sangat dikagumi. Rasanya sedikit sebanyak ada mewarisi sikap tersebut. :)

Pengorbanan Ayah turut memberi kesan kepada bisnes yang diusahakan oleh anak-anak. Bisnes abaya ini juga punya pertalian dengan Ayah. Kata-kata Ayah, nasihat, teguran dan cabaran banyak mendorong anak ini untuk terus maju ke depan. Didikan Ayah, berbuatlah baik tapi jangan diharapkan balasan.

Terima kasih Ayah. Ayah yang tiada galang gantinya.

LA Business Trip

NOTES: This set is created for someone who's going to LA for a business trip. It's based on her usual style. Thank you.


LA Business Trip


Black white dress
$40 - newlook.com




H&M high heels
$48 - hm.com


Witchery
$21 - witchery.com.au

3.1.13

TIP BISNES : In business you need to keep SELLING

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni kakchik nak kongsikan tip bisnes yang dikongsikan oleh Abang Abu Mekanik Wang di fesbuknya. Perkongsian di sini ialah untuk memudahkan kakchik merujuk lagi di lain kali. 

TIP BISNES : In business you need to keep SELLING


In business you have to keep SELLING. without SELLING your cash flow might be effected and can make your business not very healthy.
 
In order to make your business grow than you have to be SELLING .

In order you can be always SELLING. So lets Start SELLING.

S = Set Target. Your Goals on how many you want to sell each day, week , month or year. SET TARGET ok.

E = Ever Ready. Always be ready with brochures, product, sales idea. Must be able to sell anytime, anyplace .

L = learn to ask good Questions! Questions will win customers .

L = Learn to Listen too. Don't keep talking and telling about your things. listen carefully what the customers saying and you can close big sales as well become loyal customers

I = Initiate. Always be the first to start conversations. After listening and ask good question, you must initiate the move to make them buy.

N = negotiate. Always have some ways that you can negotiate and allow them to have the space to negotiate. It's the key to 90% closing.

G= Get Refferal - Ask referrals from your customers, or even if they not decided to get our service you can always ask if anyone else that might need your service. You will be surprise with the result as many will be willing to do so as long you can get them to have connection .

So with this Lets start SELLING.....

KC: Terima kasih Abang Abu.
Related Posts with Thumbnails