Followers

30.10.12

Bertemu Sahabat dari Canada

BISMILLAH.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Moga-moga semua yang sudi membaca blog kakchik ni akan mendapat berkat dari Allah SWT. 

Bila lama tak menulis blog ni terasa agak kekok pula hehe. Sebab itu orang tua-tua kata "practice makes perfect" barulah lancar dan laju je menaip kan? 

Kakchik tak naklah sentuh cerita-cerita lama walaupun rasa macam banyak yang boleh dikongsikan dengan kalian. Tapi biarlah kakchik cerita tentang apa yang berlaku hari ni. Lagi terkini berbanding cerita minggu lepas atau semalam.

Hari ni, ada banyak perkara telah berlaku dan menjadi sejarah hidup kakchik. Tapi sejarah yang ini adalah sejarah yang amat sukar untuk dilupakan kecuali Allah buat kakchik hilang ingatan, na'uzubillah.


Yey! Allah izinkan kakchik bertemu dengan teman blogger yang datangnya beribu batu. Nuuuuuuun jauh dari bumi Canada. Kami sudah kenal melalui blog KakChik's Wardrobe sejak tahun 2008 lagi.

Mula-mula kenal dulu kakchik hanya tau beliau seorang saudara Islam dari Canada. Oleh kerana kami selalu saling jenguk-menjenguk blog masing-masing dan berinteraksi, hubungan kami di alam maya menjadi agak rapat.

Kemudian kakchik dapat tahu yang beliau berkahwin dengan orang tempatan. MashaAllah... orang Kelate je. Makinlah dekat beliau di hati kakchik.

Dari blog hubungan kami dieratkan lagi melalui email membicarakan beberapa isu terutama dakwah, Islam dan Kelantan. Beliau sangat aktif menulis kalau nak dibandingkan dengan kakchik. Kalau tak percaya, cuba singgah tengok blognya di Old Muslim Woman in the Shoe.

Kakchik rasa malu sebab kawan kakchik ni jauh lebih bagus ilmu agamanya berbanding dengan kakchik yang lahir dalam Islam. Beliau menemui Islam di usia remaja. Kakchik bangga dipilih Allah untuk menjadi kawan beliau.

Impian untuk bertemu teman blogger tak kira siapa sentiasa ada dalam hati kakchik. Tak disangka Allah izinkan kakchik jumpa kawan yang sangat jauh yang kakchik tak terfikir akan berpeluang menemuinya. Alhamdulillah.

Seronok tak terkata. Jumpa di pizzahut Pengkalan Chepa dari jam 2.30 petang, sambil makan sambil bersembang macam-macam hal. Rasa sedih mendengar kisah awal perkahwinan beliau yang tidak mendapat restu keluarga kerana berbeza bangsa. Bangga dengan keteguhan iman beliau hidup secara Islam di dalam komunita yang 99.9% adalah bukan Islam.

Kakchik bangga dan rasa sangat bertuah. Semoga ukhuwwah antara kami berkekalan hingga ke akhir hayat.


KakChik Niza
Baiti Jannati, Kg. Pulau Melaka

26.10.12

PERKONGSIAN: Kisah seorang manusia tak guna.

BISMILLAH.

Selamat hari raya Aidil Adha.....


Alkisah seorang manusia ‘tak guna’

"Ustaz, ana rasa ana tak guna. Apa pun tak tahu… tak tahu datang dunia ini buat apa,” kata seorang pemuda di kampung….

“Apa kerja enta?” tanya ustaz tersebut…

“Malu nak cerita… tapi kerja yang hina, tak perlu guna otak, tak ada skil, rezeki kais pagi makan petang je…” jawab pemuda itu…

Melihat pemuda itu yang hilang semangat terhadap hidup dan kerjanya… ustaz tersebut menyuruh pemuda tersebut mengikutnya untuk berjalan di sekitar kampung….

Sambil berjalan, ustaz tersebut pun bercerita…

“Lihat matahari di atas… Allah pastikannya timbul tiap subuh dan terbenam setiap senja. Dalam tempoh tersebut, manusia kadang-kala merungut berkata panas, kulit sakit….

Tapi rumput-rumput di bawah ini – tak merungut… mereka perlukan cahaya untuk membuat makanan daripada apa yang diserap daripada tanah….

Mengapa rumput perlu buat makanan?

Kalau tak, daun dia tak tumbuh, lembu-lembu dan kambing-kambing akan kelaparan….

Bila lembu-lembu kelaparan, manusia hilang sumber protein lak pulak…

Allah tak cipta semua benda hidup boleh guna cahaya matahari dengan terus… cahaya matahari sumber tenaga universal… lepas itu Allah cipta benda hidup yang boleh menggunakan cahaya matahari untuk membuat makanan sendiri… seperti rumput.

Lepas itu, Allah mencipta benda hidup yang boleh memanfaatkan makanan yang dibina rumput… seperti lembu dan kambing…

Dalam lembu dan kambing ini, Allah wujudkan sistem, makan rumput, dapat bina daging, susu dan juga hasilnya najis….

Manusia pula menggunakan lembu dan kambing sebagai sumber makanan. Manusia tak makan rumput… manusia tak dapat guna cahaya matahari untuk hasilkan makanan daripada badan sendiri… Allah ciptakan setiap satu dengan peranan yang unik….

Faham tak cerita yang ustaz nak sampaikan?”

Pemuda itu melihat pada ustaznya, “Maksud ustaz ialah setiap perkara yang Allah letak di universe ini ada tujuannya dan tidak sia-sia….”

Ustaz itu tersenyum, “Jadi apa kerja enta?”

Pemuda itu tersenyum lalu memberitahu ustaz tersebut dia perlu beredar kerana banyak kerja yang Allah tinggal untuk dia belum siap.

Sebelum beredar, pemuda itu memeluk ustaz tersebut… ustaz tersebut membisik padanya, “Mungkin masa ini anta tak tahu apa tujuannya… tapi percayalah Allah tidak akan utuskan enta buat kerja sia-sia… asalkan enta rajin dan bertaqwa, Allah akan membuka jawapannya…”

Akhirnya, pemuda tersebut berubah dari seorang pengutip najis binatang ternakan menjadi pengeluar baja terkemuka di kampungnya…

Dapat isi tersirat?

Senyum.


Disalin dari fb Dato' Tn. Ibrahim Tn. Man

23.10.12

KITA DAN KETAKUTAN KITA.


Tulisan untuk menganalisa diri sendiri.

Kita dan ketakutan kita.

Kita takut akan masa depan anak-anak kita.
Kita takut akan disaman.
Kita takut akan bankrap.
Kita takut akan tiada nasib baik.
Kita takut akan tiada kereta.
Kita takut orang akan membalas dendam.
Kita takut sahabat akan salah faham terhadap kita.
Kita takut polis akan menangkap kita.
Kita takut akan kemalangan.
Kita takut akan kehilangan ibubapa.
Kita takut akan kegagalan.
Kita takut akan masa depan.
Kita takut akan kehilangan kerja.
Kita takut bagaimana suami atau isteri kita akan melihat kita.
Kita takut akan mengalami tiada duit.
Kita takut rumah kita akan dirompak.
Kita takut akan bagaimana orang lain melihat kita.
Kita takut akan ada orang yang ingin merompak kita.
Kita takut akan terkena penyakit.
Kita takut akan gagal dalam peperiksaan.
Kita takut akan orang sedang mengumpat kita.
Kita takut akan ‘apa yang bakal berlaku seterusnya.’
Kita takut akan terhutang budi pada seseorang.
Kita takut akan terlupa membayar cukai.
Kita takut akan kehidupan.
Kita takut akan kematian.

Adakah kita sedang hidup dalam ketakutan?

Adakah kita sedang mencipta ketakutan pada orang lain?

Apakah hidup kita hanya ada ketakutan?

Tapi yang paling penting ialah ini –

Ramai manusia yang takut akan kehilangan ‘ketakutan’ yang disenaraikan di atas.

Tapi ramai yang tidak takut akan Allah akan menghukum kita.
Ramai yang tidak takut akan banyak dosa yang kita pernah lakukan.
Ramai yang tidak takut akan pergi ke neraka.
Ramai yang tidak takut akan kemarahan Allah kerana gagal melawan kemungkaran.

Apakah anda ingin meneruskan keadaan hidup sedemikian?
Jika tidak, mengapa kita sedang mencipta ketakutan duniawi pada anak-anak dan juga orang-orang keliling kita?

Untuk renungan dalam. Perlu dibaca beberapa kali untuk faham.

Senyum.

Maaf panjang, (tahu ramai yang malas membaca, walaupun membaca ialah pintu kepada ilmu). Senyum lagi.


Disalin dari fb Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

18.10.12

9 FORMULA KEJAYAAN DALAM PERNIAGAAN

BISMILLAH


Ketiga: "Bootstrap"


Ramai orang yang beranggapan bahawa untuk berniaga, anda perlukan modal wang permulaan yang besar. Terus-terang saya katakan bahawa anda tidak semestinya bermula dengan modal yang besar, malah ramai peserta program-program keusahawanan saya yang memulakan perniagaan mereka secara kecil-kecilan dengan tanpa modal atau dengan modal yang paling minima terlebih dahulu sehingga mereka benar-benar yakin untuk membesarkannya. Teknik memulakan perniagaan tanpa modal ini dipanggil sebagai "Bootstrap". 

Anda mulakan dengan apa sahaja yang anda ada. Anda gunakan apa sahaja bakat, minat atau kemahiran yang anda ada untuk ditawarkan kepada mereka yang perlukannya. Atau ramai yang bermula dengan menjual produk atau perkhidmatan orang lain terlebih dahulu untuk menimba pengalaman serta mengumpulkan modal. 

Teori kisah Mat Jenin adalah sangat berguna untuk diambil iktibar. Mulakan dengan mengambil upah panjat kelapa, kemudian duit upah itu digunakan untuk membeli ayam, bila ayam bertelur, jual telurnya di pasar, kemudian kumpul duitnya sehingga cukup beli kambing, selepas bela kambing, jual susunya dan kemudian jual kambing sehingga dapat beli lembu, apabila telah mempunyai lembu, perah susunya dan jual sehinggalah satu hari nanti lembu semuanya boleh dijual dan Mat Jenin menjadi kaya.... Masalah yang ada dalam kisah Mat Jenin adalah, ianya adalah angan-angan sahaja tanpa tindakan. 

Tetapi, kita boleh ambil iktibar kaedah "Bootstrap" yang digunakan serta kesabaran juga amat penting selain daripada sentiasa bersedia untuk memperbaiki diri.

Disedut dari fesbuk Alumni atau Bakal Alumni Program Dr.Azizan Osman

17.10.12

9 FORMULA KEJAYAAN DALAM PERNIAGAAN

BISMILLAH


Kedua: Kenalpasti apakah masalah yang boleh diselesaikan dengan menggunakan produk atau perkhidmatan berkualiti tinggi yang bakal anda berikan?


Ya. Ini adalah sebab kenapa ramai usahawan terutamanya usahawan baru gagal memasarkan produk atau perkhidmatan mereka dengan berkesan. Ramai usahawan yang saya jumpa bila ditanya, apakah masalah kritikal yang dihadapi oleh ramai orang yang menyebabkan mereka sangat memerlukan produk atau perkhidmatan anda? Ramai usahawan ini tidak mampu menjawabnya atau mereka menjawab tanpa keyakinan yang tinggi sehingga mereka tidak mampu meyakinkan saya sebagai pelanggan untuk menggunakan produk mereka, sedangkan produk mereka sebenarnya berkualiti tinggi.

Sebab itu amatlah penting untuk anda mengenalpasti sebanyak mungkin masalah yang boleh diselesaikan lantaran menggunakan produk atau perkhidmatan yang anda berikan. Contoh, sekiranya anda menjual karipap panas berintikan daging serta kentang diwaktu petang dan ianya memang sangat sedap. Masalah yang anda boleh selesaikan ialah anda menyelesaikan masalah mereka yang ingin minum petang berbekalkan karipap panas dikawasan-kawasan pejabat bukan? Anda juga menyelesaikan masalah isteri-isteri yang ingin menghidangkan karipap panas sedap untuk anak-anak mereka serta keluarga diwaktu petang dikawasan-kawasan perumahan. Anda juga menyelesaikan masalah mereka yang rindu karipap panas masakan ibu mereka dikampung. 

Lebih banyak masalah yang anda boleh kenalpasti yang bakal anda dapat selesaikan dengan produk atau perkhidmatan anda, maka lebih mudah anda akan dapat pasarkannya serta lebih yakin orang dengan anda.

Disedut dari fesbuk Alumni atau Bakal Alumni Program Dr.Azizan Osman

16.10.12

9 FORMULA KEJAYAAN DALAM PERNIAGAAN

BISMILLAH.


Pertama: Matlamat Perniagaan & Peribadi Yang Jelas


Sebelum anda mula berniaga, anda perlu jelas dengan apakah sebab utama anda ingin memulakan perniagaan tersebut? Kenapa anda ingin berniaga? Apakah yang anda inginkan daripada perniagaan tersebut? Apakah matlamat peribadi yang anda ingin capai dengan menggunakan perniagaan tersebut sebagai alat? Apakah impian anda? Adakah anda lakukannya untuk orang-orang yang anda sayangi? 

Kebanyakan mereka yang berjaya di dalam perniagaan adalah mereka yang pada asalnya mempunyai matlamat yang jelas tentang kenapa mereka mahu mulakan perniagaan tersebut. Dan ramai juga yang bermula dengan tidak menyangka yang ianya akan menjadi perniagaan yang berjaya tetapi mereka mempunyai matlamat peribadi pada asalnya yang mereka ingin capai. Contohnya, Warren Buffet, salah seorang billionnaire dunia, lebih 35 tahun dahulu beliau bermula hanya daripada minat beliau terhadap produk-produk baru yang ada dipasaran dan menyebabkan beliau suka untuk membeli saham-saham yang ditawarkan oleh syarikat pengeluar produk-produk tersebut dan akhirnya semua saham yang beliau beli meningkat beratus ribu kali ganda berpuluh tahun kemudian. Mark Zuckerberg bermula dengan matlamat peribadi untuk mengenali ramai gadis-gadis di universitnya dan akhirnya terciptalah satu sistem internet yang dipanggil "Facebook". Ada sesetengah jutawan peserta program saya yang bermula daripada tanpa wang atau sedikit wang di dalam poket mereka tetapi disebabkan mereka bermatlamat untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang yang mereka sayangi, maka mereka mulakan perniagaan tersebut.

Kenapa matlamat yang jelas ini penting? Selain daripada ianya dapat membantu anda untuk mempunyai fokus yang anda ingin capai, ianya adalah lebih penting dikala anda berdepan dengan cabaran ataupun halangan di dalam perniagaan anda supaya anda akan sentiasa ingat, kenapa anda mulakan perniagaan tersebut dan untuk apa atau untuk siapa serta kenapa anda perlu buat sehingga berjaya.

Tuliskan dengan jelas apakah matlamat yang anda ingin capai serta tarikh ataupun tempoh bila anda mahu merealisasikan matlamat tersebut.

Disedut dari fesbuk Alumni atau Bakal Alumni Program Dr.Azizan Osman

12.10.12

Bukan Pakar Kaunseling Rumahtangga

BISMILLAH.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar? Kakchik doakan di hujung Jumaat ini kalian semua masih lagi dalam keadaan sihat dan sentiasa ceria walau di mana saja dan dalam keadaan apa jua kalian berada. Kakchik alhamdulillah sihat-sihat saja.

Gambar sekadar hiasan.

Dalam kesempatan waktu yang ada ni kakchik ingin menulis sedikit tentang perkara di atas iaitu kakchik, bukan pakar kaunseling rumahtangga. Kenapa pula tajuk ini yang kakchik nak tulis? Semuanya kerana banyaknya email dan mesej peribadi yang kakchik terima berkaitan perkara ini.

Setiap kali menerima mesej/email berkaitan hal ini hati kakchik akan menjadi sayu. Kadang-kadang boleh membawa tekanan kerana ianya sampai di ketika kakchik sedang sibuk dengan urusan kerjaya, bisnes, keluarga dan jemaah. Mahu dibalas segera tapi otak perlu diperah dan hujah perlu dirujuk. Sayangnya masa lapang kakchik agak terhad.

Makin lama makin banyak email dan mesej yang terpaksa kakchik pendamkan saja di dalam kotak inbox. Ini mengundang perasaan bersalah dalam diri kakchik terhadap kenalan yang menghantarkan email dan mesej tersebut. Terasa amat terbeban juga kerana bila diri ini bukan pakar jawapan yang mungkin ada pastinya banyak berlandaskan pengalaman sendiri, aqal dan nafsu.

Kakchik pernah membaca satu status Prof Dr Muhaya yang kalau tak silap kakchik menyentuh tentang ketidakmampuan beliau untuk menjawab persoalan-persoalan yang di luar kepakaran beliau. Di saat membaca tu kakchik turut merasakan perkara yang sama. MashaAllah... orang mengharapkan bantuan kakchik tapi kakchik tak mampu nak tolong.

Kakchik mohon maaf sangat-sangat dari sesiapa jua yang telah menghantar email atau mesej peribadi yang masih belum menerima balasan dari kakchik. Bukan tidak mahu membalasnya tapi setiap kali menerima email yang panjang, kakchik tahu harapan penghantarnya amat besar agar kakchik bantu menyelesaikan masalah mereka. Maafkan kakchik. Kakchik tak dapat bantu.

Kakchik hanya pakar abaya dan separa pakar tentang bahan bacaan kanak-kanak prasekolah. Dalam hal rumahtangga, segala ilmu yang kakchik kongsikan dalam blog ini adalah berdasarkan pengalaman hidup dan ilmu yang diperolehi sama ada dari bahan bacaan, kelas-kelas ilmu yang kakchik hadiri atau apa jua sumber ilmu yang lain.

Rumahtangga kakchik jauh dari sempurna tapi kakchik dan suami hari demi hari belajar mengemudikannya sebaik mungkin mengikut panduan yang telah ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Masalah antara kami tetap ada tapi kami belajar untuk menanganinya dengan hikmah. Cuba amalkan apa yang dibaca. Bahan bacaan kan banyak. Panduan pun banyak. 

Jadilah wanita, isteri yang cerdik dan celik. InsyaAllah kita boleh temui kebahagiaan dalam rumahtangga kita.

10.10.12

RENUNGAN

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Gambar sekadar hiasan.

Sedikit renungan di pagi ini untuk makanan minda dan rohani kita.

Perhatikan perangai kita. Adakah membuat perkara bermanfaat, menyenangkan, memudahkan, memberi galakan, kasih sayang atau sebaliknya dengan pandangan, perkataan dan perbuatan kita pada orang lain. Lepas itu nilai hasil kehidupan kita. Ia akan bersamaan apa kita telah beri pada dunia selama ini. Jika buruk yang kita beri maka buruk yang kita dapat.
(Prof Dr Muhaya Mohamad)
Related Posts with Thumbnails