Followers

24.6.12

LANGKAH BEBAS KEWANGAN: Langkah 2

BISMILLAH.


LANGKAH 2 dari 30 - PANTAU KE MANA DUIT ANDA UNTUK 30 hari


Untuk memjadi tuan dalam kewangan anda, anda perlu tahu di mana anda membelanjakan wang anda dan di mana semua kebocoran kebocoroan berlaku . Setiap kali anda mengisi minyak atau pekena kopi di kedai kopi dan banyak lagi yang anda lakukan dalam membelanjakan wang anda itu . Menjejaki perbelanjaan anda akan menunjukkan kepada anda kemana wang wang itu dibelanjakan.

Terdapat tiga cara utama untuk menjejaki perbelanjaan anda, tetapi mereka adalah untuk beberapa langkah di jalan. Buat masa ini semua yang anda perlukan adalah dua perkara mudah: pen dan beberapa kertas (saya lebih suka buku nota kecil yang sesuai dengan mudah ke dalam poket atau beg tangan.)

Bagi tempoh 30 hari akan datang, anda akan menulis kedua-dua jumlah dan ke mana wang itu pergi. SETIAP MASA anda membelanjakan wang anda kena tulis. Apabila anda membayar gadai janji anda dengan cek, menuliskannya. Apabila anda memindahkan wang kepada syarikat utiliti anda melalui bank anda, menuliskannya. Apabila anda membayar untuk minum kopi dengan kad kredit, menuliskannya. Apabila anda meletakkan $ 1 ke dalam mesin di tempat kerja, menuliskannya. Apabila anda memberikan anak anda untuk membeli jajan, menuliskannya. Tulis setiap satu cara anda membelanjakan wang selama 30 hari.

Jika anda tidak pernah melakukan perkara ini, percayalah, ia akan menjadi yang jelas dan. Ia akan menunjukkan anda di mana wang anda benar-benar pergi . Beberapa ratus orang melakukan latihan ini sepanjang tahun yang lalu dan terdapat SENTIASA kejutan - walaupun bagi orang-orang yang berfikir mereka tahu di mana setiap sen yang sedang berlaku.

Jadi menulis perbelanjaan anda (dan jika anda berada dalam sebuah keluarga, ini termasuk semua orang dalam keluarga yang membelanjakan wang) bagi tempoh 30 hari akan datang. Tidak mempersoalkannya. Jangan menolak. Lakukan sahaja. Jika tiada sebab lain, jadikan ianya sebagai satu permainan dan melakukannya.

Kewangan yang sihat akan menjadikan kesejahteraan anda lebih baik, kan? Saya fikir begitu.

Itu sahaja untuk langkah hari ini. Mulakan tugas ini dengan segera. Langkah seterusnya akan datang esok ........ Salam Mekanik$.

23.6.12

PERKONGSIAN KISAH HIDUP & PENGALAMAN KAKCHIK

BISMILLAH.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar? Terasa sangatlah lama kakchik tidak menulis seperti biasa. Takde alasan yang konkrit untuk diberikan. Mungkin alasan paling kukuh ialah setiap kali kakchik mula menulis sebaris dua, tiba-tiba saja terjadi 'writer's block' iaitu idea melimpah-ruah di minda tapi tak mampu nak dilakarkan di blog. Itulah penyakitnya semenjak dua menjak ini.

Komen-komen yang kalian tinggalkan pula, masih banyak yang kakchik tidak kesempatan untuk membalasnya. Mohon maaf zahir batin kerana mungkin kakchik telah menghampakan kalian. Sejak aktif di facebook dengan dakwah dan bisnes, masa untuk blog semakin berkurang. Kesian sungguh kepada blog sendiri yang semakin terabai apatah lagi interaksi kakchik dengan kalian.

Tak baik sungguh sikap macam ni.

Sebenarnya kakchik ada merancang untuk menulis beberapa kisah secara bersiri berdasarkan pengalaman sendiri yang mungkin boleh menjawab beberapa persoalan yang sering kalian hantarkan ke kotak email kakchik. Harapan kakchik ialah siri perkongsian kisah di bawah tajuk-tajuk tertentu ini akan membantu kalian di dalam beberapa aspek kehidupan.

Rancangan kakchik nak tulis seperti berikut:

1. Siri AKU, DAKWAH & GERAKAN ISLAM
2. Siri AKU & NIQAB
3. Siri AKU & BISNES
4. Siri AKU & KERJAYA
5. Siri AKU & PENDIDIKAN ANAK-ANAK

Itu yang kakchik rancang dan ada beberapa siri telah ada yang kakchik sediakan draf-drafnya untuk di'publish'kan. Moga-moga rancangan kakchik ini akan dapat dimulakan secepat mungkin dan mendapat keredhaan Allah SWT untuk dikongsikan dengan kalian semua. Mana tahu mungkin ada sesuatu yang boleh diambil iktibar dan manfaat untuk kita semua.

Satu permintaan kakchik, bolehkah kalian bagitau, tajuk manakah yang paling kalian suka kakchik kongsikan terlebih dulu? Jika ramai yang memberikan respon, insyaAllah kakchik akan pertimbangkan untuk disegerakan tajuk berkenaan.

Ok, cukuplah dulu untuk kali ini kerana kakchik ada tugas untuk diselesaikan. InsyaAllah akan cuba sebaik mungkin untuk menulis secara berterusan.

KakChik Niza
Perpustakaan Dar Nur al-Zahra'
23 Jun 2012

22.6.12

PESAN TOK GURU: Didik Rakyat Sama Seperti Apa Yang Disebut Dalam Masjid

BISMILLAH.



"Kita kena didik rakyat sehingga apa yang dipraktikkan dalam hidup sama dengan apa yang kita sebut dalam masjid. Jika dalam masjid kita tunduk sujud kepada Allah SWT, maka di luar pun kita tunduk sujud kepada Allah SWT. Kita turun ke laut pun sama dengan kita di masjid. Kita berniaga pun sama dengan kita di masjid. Ini kerana Tuhan kita di masjid itulah Tuhan kita semasa kita mencari makan, di pejabat, di rumah dan sebagainya. Inilah benda yang tidak diajar oleh sekular.."

TGNA - Kuliah di Medan Ilmu, 19 Febuari 2010

17.6.12

LANGKAH BEBAS KEWANGAN: Langkah 1


BISMILLAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Mulai hari ni kakchik akan mula kongsikan ilmu yang kakchik perolehi dari page MEKANIK $ di facebook. Perkongsian ini adalah untuk memudahkan kakchik membaca berulang-kali dan tidak begitu susah untuk mencarinya semula di facebook. Semoga kita semua mendapat manfaat.

=================================

LANGKAH 1 dari 30 - DIMANA ANDA..........


Ada pepatah lama, "Anda perlu tahu di mana anda berada sebelum anda boleh memikirkan di mana anda akan berada kelak"? 

Ini amat benar dengan kewangan anda juga.

Langkah pertama untuk wira kewangan adalah untuk menentukan di mana kewangan anda berada.

Berapa banyak yang anda miliki selepas semua aset dijual dan semua hutang anda dibayar - adalah ukuran sebenar kekayaan anda. Itulah sebabnya satu langkah ke jalan kemakmuran kewangan adalah untuk mengira nilai bersih anda.(net worth)

Anda perlu menyenaraikan semua aset anda (pelaburan, rumah, dan sebagainya), tolak hutang anda, dan jumlah yang anda akan dapat itulah nilai bersih anda -

Mudah, bukan?

Menentukan nilai bersih anda adalah sangat penting kerana ia memberikan anda snap cepat tentang kesihatan kewangan anda. Tambahan pula, ia akan memberikan anda satu tanda aras untuk mengukur kemajuan anda terhadap kesihatan kewangan anda dalam melalui 30 langkah. 

Buat ini sebelum melangkah ke LANGKAH 2

15.6.12

PESAN TOK GURU: Allah Kirim Malaikat Kejutkan Kita

BISMILLAH.

Kata Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz:


"Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah. Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita."

Subhanallah...

12.6.12

VLOG ISTIMEWA UNTUK KALIAN

BISMILLAH. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar? Kakchik doakan kalian semua sentiasa sihat, ceria, tenang, bahagia, kaya dan berjaya dunia akhirat.

Dah lama betul tak menulis secara serius kat blog sendiri. Asyik terkejar-kejar je dengan pelbagai tugas dan amanah. Tak sangka ada yang sudi menghantar pesanan agar kakchik meng-update blog huhu.

Oleh kerana masa yang suntuk dan kakchik ada beberapa urusan kerja yang perlu diuruskan, maka buat pertama kalinya, kakchik buat vlog atau video blog khusus untuk pembaca dan pengunjung blog ini.

Semoga kita sama-sama mendapat manfaat dari sedikit perkongsian ini.


11.6.12

PERKONGSIAN: Hukum Bekerja di Syarikat Yang Menjual Arak

BISMILLAH.


Dengan Nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam atas Rasulullah SAW: amma ba’d;

HUKUM MINUM DAN JUAL ARAK
Sesungguhnya keharaman arak, telah dinyatakan oleh Allah dengan firman-Nya;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

Maksudnya;
“Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu)” (surah Al-Maidah : 90-91)

Sesungguhnya Allah melaknat sepuluh golongan yang berkaitan dengan arak, iaitu berdasarkan kepada Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas;

أن النبي صلى الله عليه وسلم أتاه جبريل فقال‏:‏ يا محمد إن الله لعن الخمر وعاصرها ومعتصرها‏،‏ وحاملها والمحمولة إليه وشاربها وبائعها‏،‏ ومبتاعها وساقيها‏

Maksudnya;
“Sesungguhnya Nabi SAW didatangi oleh Jibril lalu berkata : Wahai Muhammad, Sesungguhnya Allah melaknat arak dan pemerahnya, Orang yang meminta memerahnya, pembawanya, yang dibawa kepadanya, peminumnya, penjualnya, pembelinya dan penuangnya” (hadis riwayat At-Tarmizi, Abu Daud dan Hakim. Telah mensahehkannya oleh Syaikh Albani didalam “saheh Jamik Saghir (2/907))

Dari firman Allah dan Hadis yang tersebut, jelas kepada kita bahawa arak adalah sesuatu yang diharamkan oleh Allah.

BEKERJA DI PASARAYA /KEDAI YANG ADA MENJUAL ARAK
Fuqaha’ telah menetapkan kaedah umum, iaitu ;

أن للوسائل أحكام المقاصد

Maksudnya;
“Sesungguhnya, bagi (hukum) Wasilah (perantara) seperti hukum maqasid (tujuan)”

Maka dengan demikian, setiap perkara yang membawa kepada haram, maka ianya dikira sebagai haram dalam apa jua bentuk sekalipun, ini kerana, ianya dibawah ketegori ta’awun (Bantu membantu) dalam melakukan dosa.

Firman Allah ;

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

Maksudnya;
“Bantu membantulah kamu dalam melakukan kebajikan dan ketaqwaan, dan jangan kamu Bantu membantu dalam perkara dosa dan permusuhan” (surah Maidah : 2)

Imam Al-Izz Bin Abdus Salam menyatakan didalam kitab Qawaid Al-Ahkam ;

للوسائل أحكام المقاصد فالوسيلة إلى أفضل المقاصد هي أفضل الوسائل والوسيلة إلى أرذل المقاصد هي أرذل الوسائل

Maksudnya;
“Bagi Wasail (perantara) adalah hukum maqasid. Wasilah kepada maqasid yang afdhal adalah seafdhal-afdhal Wasail. Dan Wasilah kepada seburuk-buruk Maqasid adalah seburuk-buruk Wasail” (lihat Qawaid Al-Ahkam (1/46)

Dari kaedah ini, difahami bahawa setiap perkara yang membawa kepada haram, maka perkara tersebut dikira sebagai haram juga.

Sekiranya bank yang mengamalkan system riba adalah sesuatu yang diharamkan, maka semua tindakan kearah memajukan bank tersebut dikira sebagai haram. Seperti orang yang bekerja sebagai akauntannya, scuritinya, juru kira-kiranya dan seterusnya.

Ini dikuatkan lagi dengan sabda Rasulullah SAW;

لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم آكل الربا ومؤكله وكاتبه وشاهديه وقال : هم سواء
رواه مسلم

Maksudnya;
“Melaknat oleh Rasulullah SAW akan pemakan riba, pewakilnya, penulisnya dan dua saksinya. Dan berkata: mereka (semuanya) adalah sama (dari segi dosa)” (hadis riwayat Muslim)

Begitujuga, hukum haram kepada orang yang menjual dan bersekongkol dalam memajukan arak.

Ini dikuatkan dengan sabda Rasulullah SAW dalam hadis yang saheh;

إن الله تعالى حرّم بيع الخمر والميتة والخنزير والأصنام

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah ta’ala mengharamkan Jual Arak, bangkai, Khinzir dan Patung berhala” (hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Berkata As-Syaikh Ibnu Quddamah Al-Muqaddasi dalam mensyarahkan perkataan Al-Khurqi;

‏وبيع العصير ممن يتخذه خمراً باطل

Maksudnya;
“menjual perahan (anggur atau apa pun) kepada orang yang mengambilnya (untuk dijadikan) arak, adalah batil”

Sebahagian Ulama Syafiiyyah berpendapat, menjual perahan (anggur) kepada orang yang hendak menjadikan arak adalah haram. Tetapi makruh sekiranya disangsikan untuk dijadikan arak.

Berkata As-Syaikh Ibnu Quddamah ;

“Begitulah hukum pada tiap-tiap perkara yang diqasadkan kepada yang haram, seperti menjual senjata kepada ahli harb (orang yang mesti diperangi) atau kepada qutta’ at-tariq (perompak tengah jalan), atau pada melakukan perkara fitnah, dan menjual akan alat muzik atau menyewakannya (untuk dijadikan alat melalaikan) atau menyewakan rumahnya untuk menjual arak padanya, atau menyewakan rumah untuk dijadikan gereja atau rumah api (untuk orang majusi) dan yang seumpama dengannya. Maka semua ini adalah haram dan aqadnya juga batal” (Al-Mughni : 4/207)

APA YANG HENDAK DIBUAT DENGAN HARTA HARAM?

Setiap harta yang terhasil dari pekerjaan haram, wajib di bersihkannya dengan di habiskan kepada bentuk kebajikan dan untuk kemaslahatan umum, seperti diberikan kepada fakir miskin, orang yang memerlukan, anak-anak yatim, muassasah kemasyarakatan atau seumpama dengannya.

Tidak harus kepada pemilik harta haram itu membelanjakan harta tersebut untuk dirinya, isterinya dan semua tanggungannya.

Harta haram tersebut tidak boleh dibuang dan dibazirkan, ini kerana perbuatan tersebut dilarang oleh Syarak.

Harta tersebut juga, mesti diambil dari pihak pemberi gaji, ini kerana, sekiranya tidak diambil, pihak ‘pemberi gaji’ akan menggunakan duit tersebut kepada menguatkan lagi usahanya kepada perkara yang haram.(lihat ulasan Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitab “Fatawa Maasarah” (1/606))

Maka dengan demikian, duit yang terhasil dari perkara haram, adalah haram bagi diri pekerja dan diri ‘pemberi gaji’. Oleh itu, wajib kepada pekerja mengambil duit tersebut dan diberikan kepada tempat-tempat kebajikan, seperti rumah anak yatim, fakir miskin dan sebagainya.

KESIMPULAN
Ingatlah sabda Rasulullah SAW dari hadis yang diriwayatkan oleh An-Nu’man bin Basyir RA;

الحلال بين والحرام بين وبينهما أمور مشتبهات فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ لدينه وعرضه

Maksudnya;
“Halal itu jelas dan haram itu jelas. Dan diantara kedua-duanya adalah perkara yang kesamaran. Barangsiapa yang takut (menjauhi) perkara syubhat (kesamaran), maka sesungguhnya dia telah membersihkan bagi agamanya dan maruahnya” (muttafaqun Alaih)


Kepada sesiapa yang mempunyai kawan yang masih lagi bekerja di tempat-tempat yang bergelumang dengan perkara haram, wajib kepadanya menasihati kawan-kawannya itu agar mencari rezki dan bekerja di tempat yang lain.

Pesanlah kepada mereka dengan firman Allah;

وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

Maksudnya;
“Barangsiapa yang takutkan Allah, nescaya Allah jadikannya jalan keluar dan merezkikannya dari sudut yang tidak disangka-sangka. Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, maka itu memadainya. Sesungguhnya Allah menyampaikan urusannya, sesungguhnya Allah menjadikan bagi setiap perkara dalam keadaan berkuasa” (surah At-Talaq : 2-3)

Begitujuga, firman Allah lagi

وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً

Maksudnya;
“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, Allah jadikan kepadanya dari urusannya menjadi mudah” (surah At-Talaq : 4)

Wallahu A’lam

One_G
Laptopdarulfiqh

Related Posts with Thumbnails